International students at universities are considered by the literature both as a “reward” value and as a vulnerable group. This article focuses on the experience of international students enrolled in a large Italian university with the purpose of documenting their studying and living paths and conditions, focusing on the identity construction triggered by the host context. As a result of qualitative and discursive analysis undertaken on (14) in-depth interviews, interpretative repertoires were identified as representing a progressive degradation of the (pre)constituted identity under the label of "international students", revealing blurred, temporary and precarious borders. Moreover, the students’ narratives bring forward a critical perspective on the reception system. Finally, the participants’ identity emerges as an intercultural one and, as such, constructed, negotiated and challenged (Mantovani, 2004) in the encounter / clash with the other. Limits and conclusions of the present study are discussed.
Gli studenti internazionali nelle università vengono considerati dalla letteratura sia come valore “premiale”, sia come gruppo vulnerabile. L’articolo si concentra sull’esperienza degli studenti internazionali iscritti in un grande ateneo italiano, con l’obiettivo di documentare le condizioni e i percorsi di vita e di studio, focalizzandosi sulla costruzione identitaria attivata nel contesto ospite. Quale risultato dell’analisi qualitativa e discorsiva effettuata su (14) interviste narrative, sono stati identificati repertori interpretativi che rappresentano il progressivo degrado dell’identità (pre)costituita sotto l’etichetta di “studenti internazionali”, svelando una categoria dai confini sfumati, provvisoria e precaria, dove emergono denunce di una certa confusione e disorganizzazione del sistema di accoglienza. L’identità dello studente internazionale ne emerge come interculturale - costruita, negoziata e contestata (Mantovani, 2004) nell’incontro/scontro con l’altro. Limiti e implicazioni del presente studio sono discussi in conclusione.
Essere studente internazionale in un grande ateneo italiano. Strategie di orientamento e costruzione dell’identità sociale nel contesto ospite / Norton, L; Fatigante, M.. - In: RASSEGNA DI PSICOLOGIA. - ISSN 1125-5196. - (2018). [10.4458/1415-03]
Essere studente internazionale in un grande ateneo italiano. Strategie di orientamento e costruzione dell’identità sociale nel contesto ospite
Norton, L
;Fatigante, M.
2018
Abstract
International students at universities are considered by the literature both as a “reward” value and as a vulnerable group. This article focuses on the experience of international students enrolled in a large Italian university with the purpose of documenting their studying and living paths and conditions, focusing on the identity construction triggered by the host context. As a result of qualitative and discursive analysis undertaken on (14) in-depth interviews, interpretative repertoires were identified as representing a progressive degradation of the (pre)constituted identity under the label of "international students", revealing blurred, temporary and precarious borders. Moreover, the students’ narratives bring forward a critical perspective on the reception system. Finally, the participants’ identity emerges as an intercultural one and, as such, constructed, negotiated and challenged (Mantovani, 2004) in the encounter / clash with the other. Limits and conclusions of the present study are discussed.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Norton_Studente-internazionale_2018.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
297.79 kB
Formato
Adobe PDF
|
297.79 kB | Adobe PDF |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.