The article aims to use Jean Baudrillard’s concept of hyperreality–“this unleashing of things as if they had a sense”– to analyze the countless cases of fakes and hoaxes spread throughout the history of modern journalism as well as today indignation for the breaking of fake news. If, in the past, the news industry’s choices, language, and procedures could make it difficult to understand a profession that is increasingly overwhelmed by information, in the new hybrid media system, these same dimensions are revised through Baudrillard’s conception. A “Permanent Survey” in which systems and audiences share news-signs coded by software or algorithms and seem to reproduce the same irony, the same incidents and, above all, that same disillusion. After the scandal of information, there is information as a catastrophe
L’articolo si propone di utilizzare il concetto di iperrealtà – “questo scatenarsi delle cose come se avessero un senso” – coniato da Jean Baudrillard sia per analizzare gli innumerevoli casi di falsi e bufale diffuse nel corso della storia del giornalismo moderno che l’odierna indignazione per l’irruzione delle fake news. Se, nel passato, le scelte, il linguaggio e le procedure dell’industria delle notizie potevano far comprendere le difficoltà di una professione sempre più sommersa dalle informazioni, nel nuovo sistema mediale ibrido queste stesse dimensioni sono riviste attraverso le chiavi di lettura formulate dallo studioso francese. Un “sondaggio permanente” in cui sistemi e pubblici condividono segni-notizia codificati da software o algoritmi e che sembrano riprodurre le stesse ironie, gli stessi incidenti e, soprattutto quella stessa disillusione. Dopo lo scandalo dell’informazione, c’è l’informazione come catastrofe.
L’"informazione come scandalo”. Dall’iperrealtà dell’industria dell’informazione alle fake news del sistema mediale ibrido / Binotto, Marco. - In: MEDIASCAPES JOURNAL. - ISSN 2282-2542. - ELETTRONICO. - 9:(2017), pp. 137-150.
L’"informazione come scandalo”. Dall’iperrealtà dell’industria dell’informazione alle fake news del sistema mediale ibrido
Binotto, Marco
2017
Abstract
The article aims to use Jean Baudrillard’s concept of hyperreality–“this unleashing of things as if they had a sense”– to analyze the countless cases of fakes and hoaxes spread throughout the history of modern journalism as well as today indignation for the breaking of fake news. If, in the past, the news industry’s choices, language, and procedures could make it difficult to understand a profession that is increasingly overwhelmed by information, in the new hybrid media system, these same dimensions are revised through Baudrillard’s conception. A “Permanent Survey” in which systems and audiences share news-signs coded by software or algorithms and seem to reproduce the same irony, the same incidents and, above all, that same disillusion. After the scandal of information, there is information as a catastropheFile | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Binotto_informazione-scandalo_2017.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Documento in Post-print (versione successiva alla peer review e accettata per la pubblicazione)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
266.24 kB
Formato
Adobe PDF
|
266.24 kB | Adobe PDF |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.