Before and After the Constituent Assembly: the Weak Government. The word «Government», understood as institution, is not used in the Statuto Albertino. It began to appear in scholarly debate at the end of the 1800s, influenced by other European models. The First World War was the era of «leading governments». The reform magnified the Presidency of the Cabinet, with the Parliament becoming relegated to the sidelines. During the years before the Constituent Assembly, the topic re-emerged, but only in a marginal way. In 1944, and again in 1945, Vezio Crisafulli wrote that the pre-Constitution regime suffered from a defect in legitimation, because the Government ruled without a Parliament. Giorgio Amendola believed that such legitimation could be found in the C.L.N. However, the Constituent Assembly left this idea aside. Calamandrei considered the introduction of a strong government, which would be balanced by local autonomies. Among the Socialists, Massimo Severo Giannini was the only one to also consider the government’s apparatus, that is the public administration. The Catholics mostly ignored the question of the government. Within the Constituent Assembly, two concerns prevailed: first, to avoid government instability, and at the same time, to avoid the risk of a tyrannical government from developing.

La parola «governo» inteso come istituto nello Statuto albertino non c’è. Appare nel dibattito di fine secolo, che risente dei modelli europei. La guerra mondiale è l’epoca del governo-protagonista. La riforma esalta la Presidenza del consiglio, mentre spinge ai margini il Parlamento. Negli anni pre-costituenti il tema ritorna ma è marginale. Vezio Crisafulli scrive nel 1944 e poi nel 1945 che il regime pre-Costituzione soffre di una difettosa legittimazione, perché esiste un governo senza Parlamento. Giorgio Amendola vede la legittimazione del governo nel CLN. Ma poi questa idea viene accantonata. Tra gli azionisti Calamandrei pensa a un governo forte, ma compensato dalle autonomie. I socialisti oscillano, con l’eccezione di Massimo Severo Giannini, l’unico che guarda anche all’apparato di governi cioè all’amministrazione. I cattolici trascurano per lo più il governo. In Costituente prevalgono due preoccupazioni: evitare l’instabilità governativa ma anche scongiurare il governo tiranno.

Prima e dopo la Costituente: il governo debole / Melis, Guido Salvatore. - In: RIVISTA TRIMESTRALE DI DIRITTO PUBBLICO. - ISSN 0557-1464. - STAMPA. - 1(2018), pp. 351-395.

Prima e dopo la Costituente: il governo debole

Guido Melis
2018

Abstract

Before and After the Constituent Assembly: the Weak Government. The word «Government», understood as institution, is not used in the Statuto Albertino. It began to appear in scholarly debate at the end of the 1800s, influenced by other European models. The First World War was the era of «leading governments». The reform magnified the Presidency of the Cabinet, with the Parliament becoming relegated to the sidelines. During the years before the Constituent Assembly, the topic re-emerged, but only in a marginal way. In 1944, and again in 1945, Vezio Crisafulli wrote that the pre-Constitution regime suffered from a defect in legitimation, because the Government ruled without a Parliament. Giorgio Amendola believed that such legitimation could be found in the C.L.N. However, the Constituent Assembly left this idea aside. Calamandrei considered the introduction of a strong government, which would be balanced by local autonomies. Among the Socialists, Massimo Severo Giannini was the only one to also consider the government’s apparatus, that is the public administration. The Catholics mostly ignored the question of the government. Within the Constituent Assembly, two concerns prevailed: first, to avoid government instability, and at the same time, to avoid the risk of a tyrannical government from developing.
2018
La parola «governo» inteso come istituto nello Statuto albertino non c’è. Appare nel dibattito di fine secolo, che risente dei modelli europei. La guerra mondiale è l’epoca del governo-protagonista. La riforma esalta la Presidenza del consiglio, mentre spinge ai margini il Parlamento. Negli anni pre-costituenti il tema ritorna ma è marginale. Vezio Crisafulli scrive nel 1944 e poi nel 1945 che il regime pre-Costituzione soffre di una difettosa legittimazione, perché esiste un governo senza Parlamento. Giorgio Amendola vede la legittimazione del governo nel CLN. Ma poi questa idea viene accantonata. Tra gli azionisti Calamandrei pensa a un governo forte, ma compensato dalle autonomie. I socialisti oscillano, con l’eccezione di Massimo Severo Giannini, l’unico che guarda anche all’apparato di governi cioè all’amministrazione. I cattolici trascurano per lo più il governo. In Costituente prevalgono due preoccupazioni: evitare l’instabilità governativa ma anche scongiurare il governo tiranno.
Governo; Assemblea costituente; Costituzione
01 Pubblicazione su rivista::01a Articolo in rivista
Prima e dopo la Costituente: il governo debole / Melis, Guido Salvatore. - In: RIVISTA TRIMESTRALE DI DIRITTO PUBBLICO. - ISSN 0557-1464. - STAMPA. - 1(2018), pp. 351-395.
File allegati a questo prodotto
File Dimensione Formato  
Melis_Prima-e-dopo_2018.pdf

solo gestori archivio

Tipologia: Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza: Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione 538 kB
Formato Adobe PDF
538 kB Adobe PDF   Contatta l'autore

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11573/1146066
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact