The paper aims to go beyond the technological dimension, focusing on the content aspects and their impact on the educational level. Starting from the opportunities offered by digital “educational” applications, the article provides an analysis of the contents currently available for multi-screen and in particular touch use. It is a work that, by comparing the characteristics of apps and games, best known to children, with the judgments, motivations and suggestions for improvement by the kindergartens and first-class primary school teachers, try to give a possible educational approaches to the digital introduction in childhood.

Il paper si propone di andare oltre la dimensione tecnologica, soffermandosi sugli aspetti contenutistici e sulle loro ricadute sugli utenti. Partendo dalle opportunità offerte dalle applicazioni digitali “educative”, l’articolo fornisce un’analisi dei contenuti attualmente disponibili per la fruizione multischermo e in particolare touch. Si tratta di un lavoro che, mettendo a confronto le caratteristiche delle app e dei giochi più noti ai bambini, con i giudizi, le motivazioni e le proposte di miglioramento delle insegnanti delle scuole dell’infanzia e della scuola primaria, restituisce suggerimenti e criticità sull’utilizzo dei contenuti digitali nella fascia prescolare.

App-prendimento. Il nuovo mainstream per bambini tra educational e tecnologie touch / Gavrila, Mihaela. - In: COMUNICAZIONEPUNTODOC. - ISSN 2282-0140. - STAMPA. - (2018), pp. 151-165.

App-prendimento. Il nuovo mainstream per bambini tra educational e tecnologie touch

Mihaela Gavrila
2018

Abstract

Il paper si propone di andare oltre la dimensione tecnologica, soffermandosi sugli aspetti contenutistici e sulle loro ricadute sugli utenti. Partendo dalle opportunità offerte dalle applicazioni digitali “educative”, l’articolo fornisce un’analisi dei contenuti attualmente disponibili per la fruizione multischermo e in particolare touch. Si tratta di un lavoro che, mettendo a confronto le caratteristiche delle app e dei giochi più noti ai bambini, con i giudizi, le motivazioni e le proposte di miglioramento delle insegnanti delle scuole dell’infanzia e della scuola primaria, restituisce suggerimenti e criticità sull’utilizzo dei contenuti digitali nella fascia prescolare.
The paper aims to go beyond the technological dimension, focusing on the content aspects and their impact on the educational level. Starting from the opportunities offered by digital “educational” applications, the article provides an analysis of the contents currently available for multi-screen and in particular touch use. It is a work that, by comparing the characteristics of apps and games, best known to children, with the judgments, motivations and suggestions for improvement by the kindergartens and first-class primary school teachers, try to give a possible educational approaches to the digital introduction in childhood.
Childhood; digital content; teaching strategies; mainstream; educational app
01 Pubblicazione su rivista::01a Articolo in rivista
App-prendimento. Il nuovo mainstream per bambini tra educational e tecnologie touch / Gavrila, Mihaela. - In: COMUNICAZIONEPUNTODOC. - ISSN 2282-0140. - STAMPA. - (2018), pp. 151-165.
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