For about twenty years, a number of European directives highlight the development of European copyright faced with the transformations of technological innovation and the challenges of the digital world. The present essay underlines the close connection between some interventions intended to modify a set of rules (duration of the copyright, linkage with the related rights, droit de suite) or to exclude others (moral rights) and the historical origins and development in the European systems of XIX and XX centuries. A deeper insight of the intellectual property rights feature, in fact, has always called the attention of the most reputed scholars who complained the lack of detailed investigations to define its configuration, the relations with the ownership right and the autonomy of the prerogatives of personal nature. A few open issues by the previous centuries can be solved neither in the main European directives nor in the proposal for the directive on copyright in the Digital Single Market of 2016, which seeks the modernization of copyright in order to harmonize the cultural heterogeneity in Europe. After a first influence of the European system on the Anglo-American world, nowadays the directives point out rather to the latter, a hazardous tendency compared with the strong principles stemming from the droit d’auteur system. Therefore, in this paper the European system is often related to North America and in particular to Canada which has lesser-known aspects, but above all closer to those of continental Europe.
Negli ultimi venti anni, numerose direttive europee evidenziano le linee di sviluppo del diritto d’autore di fronte alle trasformazioni dell’innovazione tecnologica e alle sfide del mondo digitale. Il presente saggio rileva lo stretto legame tra alcuni interventi volti a modificare una serie di norme (durata del diritto d’autore rapporto con i diritti connessi, droit de suite) o a escluderne altre (diritti morali) e a ricostruzione storica delle loro origini e della loro evoluzione nei sistemi europei del XIX e del XX secolo. L’approfondimento della natura dei diritti sulle opere dell’ingegno, infatti, ha sempre attratto l’attenzione della dottrina più avvertita che ha lamentato la carenza di indagini dettagliate per definirne la configurazione, i rapporti con il diritto proprietario e l’autonomia delle prerogative di carattere personale. Alcuni problemi lasciati aperti dai secoli precedenti non trovano soluzione né nelle principali direttive europee né nella proposta di direttiva sul diritto d’autore nel mercato unico digitale del 2016, che vuole la modernizzazione del diritto d’autore per armonizzare la diversità culturale in Europa. Dopo una prima influenza del sistema europeo sul mondo angloamericano, oggi le direttive si rivolgono piuttosto a quest’ultimo, con una tendenza rischiosa rispetto ai saldi principi che provengono dal sistema del droit d’auteur. Per queste ragioni, nel presente saggio il sistema europeo è spesso messo in relazione con il Nord America e in particolare con il Canada, che presenta aspetti meno conosciuti, ma soprattutto più vicini a quelli dell’Europa continentale.
Sfide tecnologiche e diritto d’autore tra riferimenti storici e direttive europee / Moscati, Laura. - In: RIVISTA ITALIANA PER LE SCIENZE GIURIDICHE. - ISSN 0390-6760. - STAMPA. - 8:Nuova serie(2017), pp. 443-465.
Sfide tecnologiche e diritto d’autore tra riferimenti storici e direttive europee
Moscati, Laura
2017
Abstract
For about twenty years, a number of European directives highlight the development of European copyright faced with the transformations of technological innovation and the challenges of the digital world. The present essay underlines the close connection between some interventions intended to modify a set of rules (duration of the copyright, linkage with the related rights, droit de suite) or to exclude others (moral rights) and the historical origins and development in the European systems of XIX and XX centuries. A deeper insight of the intellectual property rights feature, in fact, has always called the attention of the most reputed scholars who complained the lack of detailed investigations to define its configuration, the relations with the ownership right and the autonomy of the prerogatives of personal nature. A few open issues by the previous centuries can be solved neither in the main European directives nor in the proposal for the directive on copyright in the Digital Single Market of 2016, which seeks the modernization of copyright in order to harmonize the cultural heterogeneity in Europe. After a first influence of the European system on the Anglo-American world, nowadays the directives point out rather to the latter, a hazardous tendency compared with the strong principles stemming from the droit d’auteur system. Therefore, in this paper the European system is often related to North America and in particular to Canada which has lesser-known aspects, but above all closer to those of continental Europe.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Moscati_Sfide-tecnologiche_2018.pdf
solo gestori archivio
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
256.4 kB
Formato
Adobe PDF
|
256.4 kB | Adobe PDF | Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


