This study investigates the role played by environmental factors on users’ evaluation of a museum visit. An empirical research was carried out to detect visitors’ satisfaction and assessment of museum experience, with a special focus onto its recreational areas (i.e., gift shop and restaurant/cafeteria). A sample of 160 visitors of two museums of Rome (50% Italians and 50% English mother tongue) completed a questionnaire including scales on affective qualities of places (Russell & Pratt, 1980), satisfaction towards the visit, and motives for the visit. Results showed the relevance of recreational areas, especially the gift shop, in facilitating the creation of a positive relationship between the visitor and the museum environment. Users’ assessment was also associated to differences in visitors’ mother tongue, age, educational level and motives underlying the visit.

Questo studio indaga il ruolo svolto dai fattori ambientali sulla valutazione di una visita al museo da parte degli utenti. È stata condotta un’indagine empirica per rilevare la soddisfazione dei visitatori e la valutazione dell'esperienza museale, con un'attenzione particolare alle aree ricreative (negozio di souvenir e ristorante/bar). Un campione di 160 visitatori di due musei di Roma (50% italiani e 50% madrelingua inglese) ha completato un questionario comprendente scale sulle qualità affettive dei luoghi (Russell & Pratt, 1980), sulla soddisfazione e sulle motivazioni della visita. I risultati hanno mostrato che le aree ricreative, in particolare il negozio di souvenir, facilitano la creazione di una relazione positiva tra il visitatore e l'ambiente museale. La valutazione degli utenti è stata anche associata a differenze linguistiche e relative alle motivazioni alla base della visita.

Visitors’ satisfaction and perceived affective qualities towards museums: the impact of recreational areas / Ganucci Cancellieri, Uberta; Manca, Sara; Laurano, Francesca; Molinario, Erica; Talamo, Alessandra; Recupero, Annamaria; Bonaiuto, Marino. - In: RASSEGNA DI PSICOLOGIA. - ISSN 1974-4854. - 35:1(2018), pp. 5-18. [10.4458/0135-01]

Visitors’ satisfaction and perceived affective qualities towards museums: the impact of recreational areas

Manca, Sara;Molinario, Erica;Talamo, Alessandra;Recupero, Annamaria;Bonaiuto, Marino
2018

Abstract

This study investigates the role played by environmental factors on users’ evaluation of a museum visit. An empirical research was carried out to detect visitors’ satisfaction and assessment of museum experience, with a special focus onto its recreational areas (i.e., gift shop and restaurant/cafeteria). A sample of 160 visitors of two museums of Rome (50% Italians and 50% English mother tongue) completed a questionnaire including scales on affective qualities of places (Russell & Pratt, 1980), satisfaction towards the visit, and motives for the visit. Results showed the relevance of recreational areas, especially the gift shop, in facilitating the creation of a positive relationship between the visitor and the museum environment. Users’ assessment was also associated to differences in visitors’ mother tongue, age, educational level and motives underlying the visit.
2018
Questo studio indaga il ruolo svolto dai fattori ambientali sulla valutazione di una visita al museo da parte degli utenti. È stata condotta un’indagine empirica per rilevare la soddisfazione dei visitatori e la valutazione dell'esperienza museale, con un'attenzione particolare alle aree ricreative (negozio di souvenir e ristorante/bar). Un campione di 160 visitatori di due musei di Roma (50% italiani e 50% madrelingua inglese) ha completato un questionario comprendente scale sulle qualità affettive dei luoghi (Russell & Pratt, 1980), sulla soddisfazione e sulle motivazioni della visita. I risultati hanno mostrato che le aree ricreative, in particolare il negozio di souvenir, facilitano la creazione di una relazione positiva tra il visitatore e l'ambiente museale. La valutazione degli utenti è stata anche associata a differenze linguistiche e relative alle motivazioni alla base della visita.
museum environment; museum experience; visitor studies; affective qualities of places; recreational areas
01 Pubblicazione su rivista::01a Articolo in rivista
Visitors’ satisfaction and perceived affective qualities towards museums: the impact of recreational areas / Ganucci Cancellieri, Uberta; Manca, Sara; Laurano, Francesca; Molinario, Erica; Talamo, Alessandra; Recupero, Annamaria; Bonaiuto, Marino. - In: RASSEGNA DI PSICOLOGIA. - ISSN 1974-4854. - 35:1(2018), pp. 5-18. [10.4458/0135-01]
File allegati a questo prodotto
File Dimensione Formato  
Ganucci-Cancellieri_Visitor_2018.pdf

accesso aperto

Tipologia: Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza: Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione 372.15 kB
Formato Adobe PDF
372.15 kB Adobe PDF

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11573/1112682
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus 3
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact