The paper offers cause for reflection on the most advanced training and research trends in the area of design-related technologies through a critical review of the views expressed by the heads of some of the leading educational establishments in the field of design. What are the contributions provided by engineering sciences and humanities to transforming the discipline? What are the innovative topics and updating of the discipline’s limits, among material construction culture and extension of digital tools? A complex set of positions comes to light through organized collection of ‘evidence’ which stimulates eflection on the most advanced features of the role of technology in relation to design and on the appropriateness of updating the discipline’s features in Italian universities within an international reference framework.
Attraverso una lettura critica delle posizioni espresse dai direttori di alcune tra le più prestigiose istituzioni formative nel campo del progetto, il contributo propone una riflessione sulle tendenze più evolute della formazione e ricerca nel campo delle tecnologie in rapporto al progetto. Quali sono i contributi per il rinnovo della disciplina provenienti dalle scienze ingegneristiche e dalle aree umanistiche? Quali sono i temi di innovazione e aggiornamento dei limiti della disciplina, tra cultura materiale della costruzione ed estensione degli strumenti digitali? Attraverso la forma di una raccolta organizzata di ‘testimonianze’, emerge un articolato complesso di posizioni, che stimolano una riflessione sui tratti più evoluti del ruolo della tecnologia in rapporto alle attività di progetto e sulla opportunità di aggiornare i caratteri della disciplina nelle scuole universitarie italiane in un quadro di riferimento internazionale.
Il rinnovamento della cultura tecnologica nel progetto, tra nuova tettonica e tecnologie digitali. Scenari internazionali dell’insegnamento e della ricerca / Paris, Spartaco. - In: TECHNE. - ISSN 2239-0243. - STAMPA. - 13:13(2017), pp. 194-203. [10.13128/Techne-19746]
Il rinnovamento della cultura tecnologica nel progetto, tra nuova tettonica e tecnologie digitali. Scenari internazionali dell’insegnamento e della ricerca.
Spartaco Paris
Writing – Review & Editing
2017
Abstract
The paper offers cause for reflection on the most advanced training and research trends in the area of design-related technologies through a critical review of the views expressed by the heads of some of the leading educational establishments in the field of design. What are the contributions provided by engineering sciences and humanities to transforming the discipline? What are the innovative topics and updating of the discipline’s limits, among material construction culture and extension of digital tools? A complex set of positions comes to light through organized collection of ‘evidence’ which stimulates eflection on the most advanced features of the role of technology in relation to design and on the appropriateness of updating the discipline’s features in Italian universities within an international reference framework.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Paris_.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
151.98 kB
Formato
Adobe PDF
|
151.98 kB | Adobe PDF |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.