After an excursus on the chronicles and literary testimonies on the flooding of the Tiber of 8 october 1530, are published, with translation and comment, two Latin carmina composed on the occasion by the mantuan poet Lelio Capilupi (1497 -1560). The first carmen, dedicated to pope Clement VII, celebrates the strength of Rome that will also be able to rise from this disaster. The second carmen it is a dialogue between Venus and Neptune in which the goddess complains about the damage inflicted on Rome and the god returns responsibility to Juno. Classical sources and intertextuality are identified with contemporary humanistic poetry.
Dopo un excursus sulle testimonianze cronachistiche e letterarie relative all'inondazione del Tevere dell'8 ottobre 1530, si pubblicano -con traduzione e commento- due carmi latini composti per l'occasione dal poeta mantovano Lelio Capilupi. Il primo carme, dedicato a Clemente VII, celebra la forza di Roma che saprà sollevarsi anche da questo flagello. Il secondo carme è un dialogo tra Venere e Nettuno in cui la dea lamenta i danni inflitti a Roma e il dio rinvia la responsabilità a Giunone. Si individuano fonti classiche e intertestualità con la coeva poesia umanistica
8 ottobre 1530. Il sacco del Tevere. Una nuova testimonianza di Lelio Capilupi / Manzoli, Donatella. - In: RR. ROMA NEL RINASCIMENTO. - ISSN 2036-2463. - STAMPA. - (2017), pp. 375-389.
8 ottobre 1530. Il sacco del Tevere. Una nuova testimonianza di Lelio Capilupi
Donatella Manzoli
2017
Abstract
After an excursus on the chronicles and literary testimonies on the flooding of the Tiber of 8 october 1530, are published, with translation and comment, two Latin carmina composed on the occasion by the mantuan poet Lelio Capilupi (1497 -1560). The first carmen, dedicated to pope Clement VII, celebrates the strength of Rome that will also be able to rise from this disaster. The second carmen it is a dialogue between Venus and Neptune in which the goddess complains about the damage inflicted on Rome and the god returns responsibility to Juno. Classical sources and intertextuality are identified with contemporary humanistic poetry.File | Dimensione | Formato | |
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