The paper presents the results of the second phase of the three-year monitoring plan for the DADA project (Teaching for Learning Environments), launched in a.s. 2014-2015 in two scientific high schools in Rome. A questionnaire was provided to students to collect attitudes and opinions on the ongoing experimentation. The analysis of the results denotes a statistically significant difference between the attitudes of second and fifth year students towards DADA. In particular, second-year students expressed a greater appreciation for organizational aspects than those attending the fifth-year, who showed greater difficulty in adapting to change. Less apprehensible on both levels, however, are changes related to didactics, which from a student standpoint has not improved compared to their previous experience.
Il contributo presenta i risultati della seconda fase del piano triennale di monitoraggio del progetto DADA (Didattiche per Ambienti Di Apprendimento), avviato nell' a.s. 2014-2015 in due licei scientifici di Roma. È stato somministrato agli studenti un questionario per la raccolta di atteggiamenti e opinioni sulla sperimentazione in atto. L’analisi dei risultati denota una differenza statisticamente significativa tra gli atteggiamenti degli studenti di secondo e quelli di quinto anno nei confronti del DADA. In particolare, gli studenti di secondo anno hanno espresso un maggiore apprezzamento per quanto riguarda la cura degli aspetti organizzativi rispetto ai ragazzi del quinto, che mostrano una maggiore difficoltà nell'adattarsi al cambiamento. Meno apprezzabili, da parte di entrambi i livelli, sono invece i cambiamenti relativi alla didattica, che dal punto di vista degli studenti non risulta modificata rispetto alla loro esperienza precedente.
Gli studenti valutano l'innovazione: l'efficacia degli ambienti di apprendimento / Bordini, Francesca; Bortolotti, Ilaria; Cecalupo, Marta. - STAMPA. - (2017), pp. 157-174.
Gli studenti valutano l'innovazione: l'efficacia degli ambienti di apprendimento
Francesca Bordini;Ilaria Bortolotti;Marta Cecalupo
2017
Abstract
The paper presents the results of the second phase of the three-year monitoring plan for the DADA project (Teaching for Learning Environments), launched in a.s. 2014-2015 in two scientific high schools in Rome. A questionnaire was provided to students to collect attitudes and opinions on the ongoing experimentation. The analysis of the results denotes a statistically significant difference between the attitudes of second and fifth year students towards DADA. In particular, second-year students expressed a greater appreciation for organizational aspects than those attending the fifth-year, who showed greater difficulty in adapting to change. Less apprehensible on both levels, however, are changes related to didactics, which from a student standpoint has not improved compared to their previous experience.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.