This study is a first approach to the issue of dances included in neapolitan comic operas of late Eighteenth Century. As the singing lessons, even the dances (say ballets executed by one or more characters or dance lessons) were among the most popular conventions of the comic dramaturgy of the ancien régime. Starting from a musical analysis of some significative cases, the study reads the operatic dance in a cultural perspective, as an expressive tool that can yield some of the radical changements lived by the european society - and the neapolitan one in particular - during the last decades of the Eighteenth Century: the administration of the time dedicated to playful activities or to the education of the children by the aristocratic and bourgeois families; the appropriation by the lasts of behavioral models of the formers and so on.
Il saggio si propone di fornire un primo approccio allo studio delle danze contenute nelle commedie per musica napoletane di tardo Settecento. Così come quello della lezione di canto, anche il topos della danza (intesa come balletto di uno o più personaggi oppure nell'accezione di lezione di danza) era tra i più frequentemente impiegati nella drammaturgia comica d'ancien régime. A partire dall'analisi musicale di alcuni balli diegetici contenuti in titoli significativi tra quelli suddetti, lo studio legge l'elemento coreutico in un'ottica culturale, intendendo la danza quale strumento espressivo funzionale a dipingere alcuni dei cambiamenti radicali cui le società europee e quella partenopea in particolare andarono incontro negli ultimi trent'anni del secolo: l'amministrazione del tempo da dedicare alle attività ludiche o all'educazione della prole da parte di famiglie aristocratiche e borghesi, l'appropriazione, da parte di queste ultime, di modelli comportamentali propri, fino a pochi decenni prima, delle sole elites nobiliari.
A passo di danza. Qualche osservazione circa i moduli coreutici contenuti nelle commedie per musica napoletane di tardo Settecento / DI CINTIO, Eleonora. - STAMPA. - (2017), pp. 79-98. (Intervento presentato al convegno Commedia e musica al tramonto dell'ancien régime: Cimarosa, Paisiello e i maestri europei tenutosi a Avellino).
A passo di danza. Qualche osservazione circa i moduli coreutici contenuti nelle commedie per musica napoletane di tardo Settecento
Eleonora Di Cintio
2017
Abstract
This study is a first approach to the issue of dances included in neapolitan comic operas of late Eighteenth Century. As the singing lessons, even the dances (say ballets executed by one or more characters or dance lessons) were among the most popular conventions of the comic dramaturgy of the ancien régime. Starting from a musical analysis of some significative cases, the study reads the operatic dance in a cultural perspective, as an expressive tool that can yield some of the radical changements lived by the european society - and the neapolitan one in particular - during the last decades of the Eighteenth Century: the administration of the time dedicated to playful activities or to the education of the children by the aristocratic and bourgeois families; the appropriation by the lasts of behavioral models of the formers and so on.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Di-Cintio_Passo-danza_2017.pdf
solo gestori archivio
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
4.26 MB
Formato
Adobe PDF
|
4.26 MB | Adobe PDF | Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.