Within the current cultural and social context in which the economic and financial crisis of public administration is firmly rooted in the effects of climate change, international environmental policies and the emergence of new technologies, an innovative methodology, that analyzes energy planning (regional, district, and urban) at different scales, has been investigated. Regional (Regional Energy and Environmental Plans - PEAR), district (Pact of Islands) and urban/metropolitan (Sustainable Energy and Climate Action Plans - SECAP) energy plans have been analyzed by identifying opportunities and critical issues. The methodology identified has allowed to introduce and coordinate the proper integration of renewable sources (RES) and emission (GHG) reduction policies in the transport sector. In this context, a territorial planning and management effort, starting from the regional and national planning (PEAR), will have to relate more to the participatory push, which in the footsteps of Community policies is animating the energy discipline of the communities in particular through the instrument of the Action Plan for Sustainable Energy and Climate. The opportunity offered will enable the development of multi-level instruments (regional but declinable at the district and urban level), SECAPs to improve and adapt to each other through a comprehensive policy on energy planning . The vehicle will be to develop an integrated tool able to harmonize the SACAPs to promote distributed RES based generation at multi-scalar level.

All’interno dell’attuale contesto socio-culturale in cui la crisi economico-finanziaria della pubblica amministrazione si salda agli effetti del Climate change, alle policy ambientali internazionali e all’affermarsi delle nuove tecnologie, è stata indagata e predisposta una metodologia innovativa che rilegge alle diverse scale la pianificazione energetica (livello regionale, di distretto e urbano). Sono stati analizzati gli strumenti normativi di scala regionale (Piani Energetici Ambientali Regionali - PEAR), di distretto (Patti delle Isole) e di livello urbano/metropolitano (Piani d’Azione per l’Energia Sostenibile e il Clima - PAESC) individuando opportunità e criticità. La metodologia individuata ha consentito di introdurre e coordinare il corretto inserimento delle fonti rinnovabili e di politiche di riduzione delle emissioni climalteranti nel settore dei trasporti. In questo contesto uno sforzo di programmazione e gestione marco-territoriale che partendo dalla pianificazione regionale e nazionale (Piani Energetici Ambientali Regionali) dovrà maggiormente relazionarsi con la spinta partecipativa, che nel solco tracciato dalle policy comunitarie, sta animando la disciplina energetica delle comunità in particolare attraverso lo strumento del Piano d’Azione per l’Energia Sostenibile e il Clima. L’opportunità offerta consentirà di predisporre strumenti multi-livello (di carattere regionale ma declinabili al livello di distretto e urbano) che facendo leva sul principio di sussidiarietà e i processi partecipativi, consentiranno ai PAES di migliorarsi e adattarsi reciprocamente attraverso una politica globale di pianificazione energetica. Il veicolo sarà quello di sviluppare uno strumento integrato in grado di armonizzare i PAES per promuovere una generazione distribuita basata sulle FER a livello multi-scalare.

Pianificazione energetica multi-livello: stima del potenziale e delle interazioni tra i piani energetici locali italiani verso nuove strategie di integrazione / Berghi, Saverio. - (2018 Feb 15).

Pianificazione energetica multi-livello: stima del potenziale e delle interazioni tra i piani energetici locali italiani verso nuove strategie di integrazione

BERGHI, SAVERIO
15/02/2018

Abstract

Within the current cultural and social context in which the economic and financial crisis of public administration is firmly rooted in the effects of climate change, international environmental policies and the emergence of new technologies, an innovative methodology, that analyzes energy planning (regional, district, and urban) at different scales, has been investigated. Regional (Regional Energy and Environmental Plans - PEAR), district (Pact of Islands) and urban/metropolitan (Sustainable Energy and Climate Action Plans - SECAP) energy plans have been analyzed by identifying opportunities and critical issues. The methodology identified has allowed to introduce and coordinate the proper integration of renewable sources (RES) and emission (GHG) reduction policies in the transport sector. In this context, a territorial planning and management effort, starting from the regional and national planning (PEAR), will have to relate more to the participatory push, which in the footsteps of Community policies is animating the energy discipline of the communities in particular through the instrument of the Action Plan for Sustainable Energy and Climate. The opportunity offered will enable the development of multi-level instruments (regional but declinable at the district and urban level), SECAPs to improve and adapt to each other through a comprehensive policy on energy planning . The vehicle will be to develop an integrated tool able to harmonize the SACAPs to promote distributed RES based generation at multi-scalar level.
15-feb-2018
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