The essay argues for the presence of an Audenean palimpsest in Eliot’s Four Quartets, by referring to a specific passage in “Little Gidding” and to the poem “In Memory of W. B. Yeats”. The temporal proximity suggesting the connection between the two texts – written, respectively, in 1941-42 and in February 1939, following Yeates’ death in January of that year – is substantiated by their common thematic object: the recently departed Yeats. The Irish poet, now among the dead, provides the occasion for a critical reflection on poetry as well as on artistic and intellectual practice. Transitively referred to Yeats, both Auden’s and Eliot’s concerns center around the opposition between thought and theory, on the one hand, and the poetic “gift”, on the other; between the limitations and distortions of politico-ideological militancy and the exercise of a poetry as a way to redeem them. Yeats is thus the “dead master” in whom both Eliot and Auden can see mirrored their own intellectual trajectory, detecting in the purgatorial words of the “compound ghost”, no matter how elusive, traces of moral-religious and aesthetic, but also ideological and political meanings, otherwise undetectable.

Il saggio mostra la presenza di un palinsesto audeniano nei Four Quartets di T.S. Eliot facendo riferimento a uno specifico passo di Little Gidding e alla poesia “In Memory of W. B. Yeats”. La contiguità temporale che rende plausibile il rapporto tra i due testi - scritti rispettivamente nel 1941-42 e nel Febbraio del 1939, a seguito delatore di Yeats in Gennaio del 1939 - si associa al comune oggetto tematico: il recentemente scomparso Yeats. Il poeta irlandese offre lo spunto per una riflessione sulla poesia e sulla funzione dell'arte e dell'intellettuale, condotta attraverso l'opposizione tra thought and theory da un lato e il gift poetico dall'altro. Yeats è infatti il dead master, il “compound ghost” con cui tanto Eliot quanto Auden articolano i problemi del rapporto ideologia-poesia; è la figura che consente, seppure elusivamente, di precisare i contorni ideologici eliotiani rispetto ai quali la poesia si offre come riscatto.

Il poeta e i suoi fantasmi: W. H. Auden in Four Quartets / Martino, Mario Costantino Benedetto. - In: ACOMA. - ISSN 2421-423X. - ELETTRONICO. - 13:nuova serie(2017), pp. 173-184.

Il poeta e i suoi fantasmi: W. H. Auden in Four Quartets

mario martino
2017

Abstract

The essay argues for the presence of an Audenean palimpsest in Eliot’s Four Quartets, by referring to a specific passage in “Little Gidding” and to the poem “In Memory of W. B. Yeats”. The temporal proximity suggesting the connection between the two texts – written, respectively, in 1941-42 and in February 1939, following Yeates’ death in January of that year – is substantiated by their common thematic object: the recently departed Yeats. The Irish poet, now among the dead, provides the occasion for a critical reflection on poetry as well as on artistic and intellectual practice. Transitively referred to Yeats, both Auden’s and Eliot’s concerns center around the opposition between thought and theory, on the one hand, and the poetic “gift”, on the other; between the limitations and distortions of politico-ideological militancy and the exercise of a poetry as a way to redeem them. Yeats is thus the “dead master” in whom both Eliot and Auden can see mirrored their own intellectual trajectory, detecting in the purgatorial words of the “compound ghost”, no matter how elusive, traces of moral-religious and aesthetic, but also ideological and political meanings, otherwise undetectable.
2017
Il saggio mostra la presenza di un palinsesto audeniano nei Four Quartets di T.S. Eliot facendo riferimento a uno specifico passo di Little Gidding e alla poesia “In Memory of W. B. Yeats”. La contiguità temporale che rende plausibile il rapporto tra i due testi - scritti rispettivamente nel 1941-42 e nel Febbraio del 1939, a seguito delatore di Yeats in Gennaio del 1939 - si associa al comune oggetto tematico: il recentemente scomparso Yeats. Il poeta irlandese offre lo spunto per una riflessione sulla poesia e sulla funzione dell'arte e dell'intellettuale, condotta attraverso l'opposizione tra thought and theory da un lato e il gift poetico dall'altro. Yeats è infatti il dead master, il “compound ghost” con cui tanto Eliot quanto Auden articolano i problemi del rapporto ideologia-poesia; è la figura che consente, seppure elusivamente, di precisare i contorni ideologici eliotiani rispetto ai quali la poesia si offre come riscatto.
Eliot; Auden, four quartets; little gidding; gift; thought; theory; ideology
01 Pubblicazione su rivista::01a Articolo in rivista
Il poeta e i suoi fantasmi: W. H. Auden in Four Quartets / Martino, Mario Costantino Benedetto. - In: ACOMA. - ISSN 2421-423X. - ELETTRONICO. - 13:nuova serie(2017), pp. 173-184.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11573/1065036
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