Beginning with the school years 2014-15, two upper secondary schools in Rome have designed and started the DADA (Teaching for Learning Environments) project, based on the reorganization of classroom. La Sapienza University realizes the project's monitoring, both in order to verify the actual change in the constructivist didactic system and to check the possible side effects of the new teaching organization. Data for the first stage of observations in the classroom is presented to gather evidence of the didactic methods actually used at the beginning of the project, for a total of nearly 85 hours of lesson observed. The results still show little change from a didactic approach based on the transmission of knowledge, although interesting differences emerge between schools and teachers.
Dall’A.S. 2014-15 due licei scientifici di Roma hanno avviato il progetto di sperimentazione DADA (Didattiche per Ambienti Di Apprendimento), fondato sulla riorganizzazione del rapporto classi-aule. La Sapienza, Università di Roma, realizza il monitoraggio del progetto, sia per verificare l’effettivo cambiamento della didattica impartita in senso costruttivista, sia per controllare possibili effetti collaterali della nuova organizzazione didattica. Vengono presentati i dati relativi al primo ciclo di osservazioni in aula per raccogliere evidenze sulle modalità didattiche effettivamente utilizzate all’inizio del progetto, per un totale di quasi 85 ore di lezione osservate. I risultati mostrano ancora scarse modifiche rispetto ad una impostazione didattica basata sulla trasmissione delle conoscenze, anche se emergono interessanti differenze fra le scuole e fra gli insegnanti.
La valutazione per il cambiamento: il percorso di monitoraggio del progetto D.A.D.A / Asquini, G.; Benvenuto, G.; Cesareni, D.. - STAMPA. - 10(2017), pp. 277-293.
La valutazione per il cambiamento: il percorso di monitoraggio del progetto D.A.D.A.
Asquini, G.;Benvenuto, G.;Cesareni, D.
2017
Abstract
Beginning with the school years 2014-15, two upper secondary schools in Rome have designed and started the DADA (Teaching for Learning Environments) project, based on the reorganization of classroom. La Sapienza University realizes the project's monitoring, both in order to verify the actual change in the constructivist didactic system and to check the possible side effects of the new teaching organization. Data for the first stage of observations in the classroom is presented to gather evidence of the didactic methods actually used at the beginning of the project, for a total of nearly 85 hours of lesson observed. The results still show little change from a didactic approach based on the transmission of knowledge, although interesting differences emerge between schools and teachers.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Asquini_Monitoraggio_2017.pdf
solo gestori archivio
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
1.7 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.7 MB | Adobe PDF | Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.