The paper describes a course for future teachers based on the trialogical approach to learning and the case study aimed to detect the effects of participation, satisfaction and learning perception. The research context is the module of Educational Technology of the Tirocinio Formativo Attivo. The students (N = 48) have been working online in groups of 10-12 people and covering some roles. The data corpus is represented by the notes (N = 795), the individual report (N = 48) and the answers (N = 22) to the final questionnaire. On the data, quali-quantitative analysis were made. The results show: active participation (91.7%), greater in the case of students with role (f = 4.35; p <.05); high appreciation of the course – in particular, of the final collaborative activity (4.71 out of 5); perception of having experienced concretely specific collaborative learning techniques (39.6%).
Il contributo descrive un percorso di formazione per futuri insegnanti basato sull’approccio trialogico all’apprendimento ed espone uno studio di caso mirato a rilevarne gli effetti su partecipazione, gradimento e percezione di apprendimento. Il contesto della ricerca è il Modulo di Tecnologie Didattiche del Tirocinio Formativo Attivo. I corsisti (N=48) hanno lavorato online divisi in gruppi di 10-12 persone, rivestendo alcuni ruoli. Il corpus dei dati è rappresentato dalle note (N=795), dalle tesine finali (N=48) e dalle risposte (N=22) al questionario finale. Sui dati sono state realizzate analisi quali-quantitative. I risultati mostrano: partecipazione attiva (91,7%), maggiore nel caso degli studenti con ruolo (f = 4,35; p < .05); elevato gradimento del corso - in particolare, dell’attività collaborativa finale (4,71 su 5); percezione di aver sperimentato concretamente tecniche di apprendimento collaborativo (39,6%).
L’approccio trialogico per la formazione dei futuri insegnanti / Bortolotti, I.; Cesareni, D.; Sansone, N.. - STAMPA. - 25(2017), pp. 213-226.
L’approccio trialogico per la formazione dei futuri insegnanti
Bortolotti, I.;Cesareni, D.;Sansone N.
2017
Abstract
The paper describes a course for future teachers based on the trialogical approach to learning and the case study aimed to detect the effects of participation, satisfaction and learning perception. The research context is the module of Educational Technology of the Tirocinio Formativo Attivo. The students (N = 48) have been working online in groups of 10-12 people and covering some roles. The data corpus is represented by the notes (N = 795), the individual report (N = 48) and the answers (N = 22) to the final questionnaire. On the data, quali-quantitative analysis were made. The results show: active participation (91.7%), greater in the case of students with role (f = 4.35; p <.05); high appreciation of the course – in particular, of the final collaborative activity (4.71 out of 5); perception of having experienced concretely specific collaborative learning techniques (39.6%).File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Bortolotti_Approccio-trialogico_2017.pdf
solo gestori archivio
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
515.31 kB
Formato
Adobe PDF
|
515.31 kB | Adobe PDF | Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.