In the scenario of Italian cinema during the first decades of the 20th century, Cines, a technically perfect and modernly equipped production centre, wished to relaunch Italian cinema both at a national and international level. In this context, the first films in multiple version are of special interest and provide important details about the production strategies adopted by Cines in the early '30s. The article presents the main aspects of this particular approach to production, through the exemplary case of Guido Brignone's film Pergolesi made in double version, in Italian and in French. A comparison of the two versions allows us to rediscover the peculiarities of the production system of those years, from the ambitions of the modern production house, to the propagandistic policy and search for the consent of the regime.
Nel panorama cinematografico italiano del primo Novecento la Cines, nucleo produttivo tecnicamente perfetto e modernamente attrezzato, esprime la volontà di rilanciare la cinematografia italiana sia a livello nazionale, che in una prospettiva internazionale. In questo contesto, le prime opere cinematografiche in versione multipla costituiscono un campo d’osservazione privilegiato e restituiscono importanti testimonianze delle strategie produttive della Cines nei primi Anni Trenta. Il saggio ripercorre i principali aspetti di questa particolare modalità produttiva, attraverso il caso esemplare del film Pergolesi di Guido Brignone realizzato in doppia versione, in lingua italiana e francese. Il confronto delle versioni del film consente di riscoprire le peculiarità dell’apparato produttivo di quegli anni, dalle ambizioni della moderna casa di produzione, alla politica propagandistica e di ricerca del consenso di regime.
Strategie e tecniche di produzione nella Cines dei primi Anni Trenta: le versioni del film Pergolesi di Guido Brignone (1932) / Maganzani, Paola. - In: IMMAGINE. - ISSN 1128-7101. - STAMPA. - 16:(2017), pp. 101-122.
Strategie e tecniche di produzione nella Cines dei primi Anni Trenta: le versioni del film Pergolesi di Guido Brignone (1932)
Paola Maganzani
2017
Abstract
In the scenario of Italian cinema during the first decades of the 20th century, Cines, a technically perfect and modernly equipped production centre, wished to relaunch Italian cinema both at a national and international level. In this context, the first films in multiple version are of special interest and provide important details about the production strategies adopted by Cines in the early '30s. The article presents the main aspects of this particular approach to production, through the exemplary case of Guido Brignone's film Pergolesi made in double version, in Italian and in French. A comparison of the two versions allows us to rediscover the peculiarities of the production system of those years, from the ambitions of the modern production house, to the propagandistic policy and search for the consent of the regime.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Maganzani_Strategie_2017.pdf
solo gestori archivio
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
1.41 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.41 MB | Adobe PDF | Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.