More and more cities in Europe are adopting parking schemes targeted at improving urban accessibility, without increasing car dependency and the related negative externalities. However, possible links between such parking systems and contexts within they work are generally not investigated. This paper summarizes the findings of a study aimed at exploring, from a quantitative viewpoint, the gap between theory and practice also showing that, at practical level too, there is not yet a common understanding in selecting specific parking measures. Starting from an in-depth analysis of parking policies implemented by a sample of European cities, a set of indicators, specially defined for this analysis, was calculated. The statistical variability of the related independent variables was also examined, in order to find probable cause-effect links between local context features and selected measures as well as to provide a first methodological approach to explore the effectiveness of the applied parking strategies.

Un numero via via crescente di città in Europa sta adottando piani della sosta volti a migliorare l'accessibilità urbana tentando, al contempo, di contenere la dipendenza dall'automobile e le esternalità negative derivanti dal traffico veicolare. Tuttavia, i possibili effetti indotti dalla gestione della sosta sugli specifici contesti urbani generalmente non sono oggetto di investigazione. Questa memoria riassume i risultati di uno studio volto a esplorare, da un punto di vista quantitativo, il divario tra la teoria e la pratica ad oggi caratterizzanti la gestione della sosta nelle aree urbane. Partendo da un’approfondita analisi delle politiche della sosta messe in atto da un campione di città europee, è stata elaborata una serie di indicatori “ad hoc”, appositamente definiti per questo studio. È stata, poi, esaminata la variabilità statistica delle variabili indipendenti, al fine di individuare possibili collegamenti causa-effetto tra le caratteristiche del contesto locale e le misure selezionate, nonché fornire un primo approccio metodologico per esplorare l'efficacia delle strategie di parcheggio adottate.

On-street parking management: bridging the gap between theory and practice / Piccioni, Cristiana; Valtorta, Marco; Musso, Antonio. - STAMPA. - (2017), pp. 777-785. (Intervento presentato al convegno AIIT International Congress on Transport Infrastructure and Systems (TIS 2017) tenutosi a Rome nel 10-12 April 2017) [10.1201/9781315281896-101].

On-street parking management: bridging the gap between theory and practice

PICCIONI, Cristiana
Primo
;
VALTORTA, MARCO
Secondo
;
MUSSO, Antonio
Ultimo
2017

Abstract

More and more cities in Europe are adopting parking schemes targeted at improving urban accessibility, without increasing car dependency and the related negative externalities. However, possible links between such parking systems and contexts within they work are generally not investigated. This paper summarizes the findings of a study aimed at exploring, from a quantitative viewpoint, the gap between theory and practice also showing that, at practical level too, there is not yet a common understanding in selecting specific parking measures. Starting from an in-depth analysis of parking policies implemented by a sample of European cities, a set of indicators, specially defined for this analysis, was calculated. The statistical variability of the related independent variables was also examined, in order to find probable cause-effect links between local context features and selected measures as well as to provide a first methodological approach to explore the effectiveness of the applied parking strategies.
2017
AIIT International Congress on Transport Infrastructure and Systems (TIS 2017)
Un numero via via crescente di città in Europa sta adottando piani della sosta volti a migliorare l'accessibilità urbana tentando, al contempo, di contenere la dipendenza dall'automobile e le esternalità negative derivanti dal traffico veicolare. Tuttavia, i possibili effetti indotti dalla gestione della sosta sugli specifici contesti urbani generalmente non sono oggetto di investigazione. Questa memoria riassume i risultati di uno studio volto a esplorare, da un punto di vista quantitativo, il divario tra la teoria e la pratica ad oggi caratterizzanti la gestione della sosta nelle aree urbane. Partendo da un’approfondita analisi delle politiche della sosta messe in atto da un campione di città europee, è stata elaborata una serie di indicatori “ad hoc”, appositamente definiti per questo studio. È stata, poi, esaminata la variabilità statistica delle variabili indipendenti, al fine di individuare possibili collegamenti causa-effetto tra le caratteristiche del contesto locale e le misure selezionate, nonché fornire un primo approccio metodologico per esplorare l'efficacia delle strategie di parcheggio adottate.
parking management; on-street parking; urban environments; accessibility indicators
04 Pubblicazione in atti di convegno::04b Atto di convegno in volume
On-street parking management: bridging the gap between theory and practice / Piccioni, Cristiana; Valtorta, Marco; Musso, Antonio. - STAMPA. - (2017), pp. 777-785. (Intervento presentato al convegno AIIT International Congress on Transport Infrastructure and Systems (TIS 2017) tenutosi a Rome nel 10-12 April 2017) [10.1201/9781315281896-101].
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