This paper investigates the transition from a conceptualization of syllabic writing to an alphabetic conceptualization of writing system. The transition represents an important focal point in children’s writing system building. When children include single letters to represent single sound units (phonemes), they are showing, even not necessarily with the conventional grapheme or in the right position, a progressive approach to alphabetic writing and to the acquisition of a better ability in analyzing language. It is a very complex and nonlinear transition in which new consciousness appears with the old-strengthened knowledge. Following this perspective, the omission or substitution of letters is not considered as the result of inability in analyzing oral but as the efforts of changing a syllabic construction and representing sonorous units, smaller than a syllable, in writing. The longitudinal observation of the present study aims at showing the development of syllabic writings in a group of fourteen Italian preschool children attending middle-class school in the city of Rome. The observed group is composed by 8 girls and 6 boys. In particular we would like to check whether the inclusion of single letters is related to the different nature of syllables (CV or CVC or CCV). The observations mainly focuses on the qualitative analysis of CV, CVC and CCV Italian word writing production.

L’articolo presenta i risultati di una osservazione longitudinale delle scritte prodotte da trenta bambini di età compresa tra 4.6 e 5.2, tutti frequentanti il secondo anno di scuola dell’Infanzia. Lo scopo delle osservazioni era quello di cogliere l’evoluzione delle scritte sillabiche e di verificare se l’inserimento di singole lettere per rappresentare fonemi fosse legato alla natura della sillabe (CV o CCV). L’analisi delle scritte evidenzia come il cambiamento non sia avvenuto in maniera lineare. Conflitti, fluttuazioni temporanee e apparenti regressioni hanno interessato le scritte prodotte da diversi bambini del campione. In particolare le regressioni testimoniano la complessità di gestire contemporaneamente una conoscenza nuova (si trascrivono i fonemi) che confligge con conoscenze elaborate in precedenza (si scrive una lettera per ogni sillaba). La costruzione iniziale di una nuova consapevolezza richiede di mettere sullo sfondo principi consolidati che non riescono a essere soddisfatti contemporaneamente ai nuovi. In questo senso la costruzione del sistema di scrittura si conferma uno spazio per la soluzione di problemi.

Il passaggio da una concettualizzazione sillabica a una concettualizzazione alfabetica della scrittura. Strategie dei bambini di scuola dell'infanzia / Rossi, Franca. - In: RASSEGNA DI PSICOLOGIA. - ISSN 1974-4854. - STAMPA. - 2:32(2015), pp. 31-42. [10.7379/81072]

Il passaggio da una concettualizzazione sillabica a una concettualizzazione alfabetica della scrittura. Strategie dei bambini di scuola dell'infanzia

ROSSI, Franca
2015

Abstract

This paper investigates the transition from a conceptualization of syllabic writing to an alphabetic conceptualization of writing system. The transition represents an important focal point in children’s writing system building. When children include single letters to represent single sound units (phonemes), they are showing, even not necessarily with the conventional grapheme or in the right position, a progressive approach to alphabetic writing and to the acquisition of a better ability in analyzing language. It is a very complex and nonlinear transition in which new consciousness appears with the old-strengthened knowledge. Following this perspective, the omission or substitution of letters is not considered as the result of inability in analyzing oral but as the efforts of changing a syllabic construction and representing sonorous units, smaller than a syllable, in writing. The longitudinal observation of the present study aims at showing the development of syllabic writings in a group of fourteen Italian preschool children attending middle-class school in the city of Rome. The observed group is composed by 8 girls and 6 boys. In particular we would like to check whether the inclusion of single letters is related to the different nature of syllables (CV or CVC or CCV). The observations mainly focuses on the qualitative analysis of CV, CVC and CCV Italian word writing production.
2015
L’articolo presenta i risultati di una osservazione longitudinale delle scritte prodotte da trenta bambini di età compresa tra 4.6 e 5.2, tutti frequentanti il secondo anno di scuola dell’Infanzia. Lo scopo delle osservazioni era quello di cogliere l’evoluzione delle scritte sillabiche e di verificare se l’inserimento di singole lettere per rappresentare fonemi fosse legato alla natura della sillabe (CV o CCV). L’analisi delle scritte evidenzia come il cambiamento non sia avvenuto in maniera lineare. Conflitti, fluttuazioni temporanee e apparenti regressioni hanno interessato le scritte prodotte da diversi bambini del campione. In particolare le regressioni testimoniano la complessità di gestire contemporaneamente una conoscenza nuova (si trascrivono i fonemi) che confligge con conoscenze elaborate in precedenza (si scrive una lettera per ogni sillaba). La costruzione iniziale di una nuova consapevolezza richiede di mettere sullo sfondo principi consolidati che non riescono a essere soddisfatti contemporaneamente ai nuovi. In questo senso la costruzione del sistema di scrittura si conferma uno spazio per la soluzione di problemi.
alfabetizzazione; bambini prescolari; sillabe
01 Pubblicazione su rivista::01a Articolo in rivista
Il passaggio da una concettualizzazione sillabica a una concettualizzazione alfabetica della scrittura. Strategie dei bambini di scuola dell'infanzia / Rossi, Franca. - In: RASSEGNA DI PSICOLOGIA. - ISSN 1974-4854. - STAMPA. - 2:32(2015), pp. 31-42. [10.7379/81072]
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