(…) it seems plausible to say that there are two possible ways of interpreting an unfinished frame structure or a structure resulting from demolitions: - a first way sees the structure as simple support for an autonomous reconfiguration system for constructive-formal logics, juxtaposed or overlaid by it; - a second way, instead, makes its own the ordering logics of the given structural scheme, producing a new figuration, but starting from an interpretation of the spatial rules of the existing reticle. In the first case, the operation has more to do with the aesthetic dimension of design, with the idea of a different figure, of a bodywork, of a beautiful casing to be dropped like a sort of armor to mask the skeleton, canceling the figurative profile of the structure. In the second case, the frame structure became a system to measure the space, which defines relational structures by which to keep together the various figurative possibilities of the enclosure and the space contained, as with the pentagram, which places itself as an aggregator system of musical notes. It may seem paradoxical, but it is starting from dimensional constraints that these structures dictate, that you can start a potentially different design process, as different are the musical harmonies that the seven notes of the pentagram give us back. (…)
(…) ci sembra plausibile affermare che esistono due possibili modi d’interpretare una struttura intelaiata incompiuta o risultante da demolizioni: un primo modo vede la struttura come semplice supporto al servizio di un sistema di ri-configurazione autonomo per logiche costruttivo-formali, giustapposto o sovrapposto ad essa; un secondo modo fa invece proprie le logiche ordinatrici dello schema strutturale dato, producendo nuova figurazione ma a partire da una interpretazione delle regole spaziali del reticolo esistente. Nel primo caso l’operazione ha più a che fare con la dimensione estetica del design, con l’idea di una figurazione altra, di una carrozzeria, di un bell’involucro da calare come una sorta di armatura a mascherare lo scheletro, annullando il portato figurativo della struttura. Nel secondo caso i sistemi intelaiati in cemento armato assumono invece il ruolo di apparati di misurazione dello spazio, grazie ai quali si definiscono gli impalcati relazionali tramite cui tenere assieme le diverse possibilità figurative dell’involucro e dello spazio contenuto e come con il pentagramma, che si pone quale sistema ordinatore/aggregatore delle note musicali, consentire così la costruzione di una espressione unitaria significante, anche in presenza di episodi eterogenei. Può sembrare paradossale ma è proprio a partire dai vincoli dimensionali che queste strutture impongono che si può avviare un percorso di progettazione potenzialmente sempre diverso come diverse sono le armonie musicali che le sette note, variamente imbrigliate nel pentagramma, ci restituiscono. (…)
Attrezzare l'incompiuto/ripensare l'esistente / Grimaldi, Andrea. - STAMPA. - 21(2016), pp. 125-138.
Attrezzare l'incompiuto/ripensare l'esistente
GRIMALDI, ANDREA
2016
Abstract
(…) it seems plausible to say that there are two possible ways of interpreting an unfinished frame structure or a structure resulting from demolitions: - a first way sees the structure as simple support for an autonomous reconfiguration system for constructive-formal logics, juxtaposed or overlaid by it; - a second way, instead, makes its own the ordering logics of the given structural scheme, producing a new figuration, but starting from an interpretation of the spatial rules of the existing reticle. In the first case, the operation has more to do with the aesthetic dimension of design, with the idea of a different figure, of a bodywork, of a beautiful casing to be dropped like a sort of armor to mask the skeleton, canceling the figurative profile of the structure. In the second case, the frame structure became a system to measure the space, which defines relational structures by which to keep together the various figurative possibilities of the enclosure and the space contained, as with the pentagram, which places itself as an aggregator system of musical notes. It may seem paradoxical, but it is starting from dimensional constraints that these structures dictate, that you can start a potentially different design process, as different are the musical harmonies that the seven notes of the pentagram give us back. (…)File | Dimensione | Formato | |
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