The present chapter proposes a new reading of one of the most telling sources from the inner debate among Northern Nigerian 'ulama' about the issue of the Sokoto jihad (1804), i.e. the correspondence between Muhammad al-Kanemi and 'Uthman dan Fodio's family (1808-1812). The analysis focuses on the different attitudes to religious syncretism, but also on the different ways this phenomenon is defined and described. Syncretism appears as a particularly slippery concept, not only for lack of a proper match in the technical lexicon of classical Islamic law or heresiography, but also for a trend by these African Muslim authors to describe local traditional religious practices in bookish terms more familiar to "core" Islamic tradition. In a final section, I discuss the relationship between the conflict sincretism vs. radicalism and the dialectic rural / urban Islam.
Questo articolo propone una rilettura di una delle fonti più rappresentative del dibattito interno alla classe degli 'ulama' nord-nigeriani in occasione del jihad di Sokoto (1804), il carteggio tra Muhammad al-Kanemi e vari esponenti della famiglia di 'Uthman dan Fodio (1808-1812). Al centro dell'analisi sono i diversi atteggiamenti nei confronti del sincretismo religioso, ma anche i diversi modi di definirlo e di descriverlo: il fenomeno appare particolarmente sfuggente, non solo per la mancanza di un equivalente preciso nel lessico tecnico del diritto o dell'eresiografia classiche, ma anche per la tendenza di questi autori, pur locali, a ricondurre le religioni tradizionali africane ad antecedenti "libreschi" più familiari alla tradizione islamica. Nell'ultima sezione, viene discusso il rapporto tra il conflitto sincretismo/radicalismo e la dialettica islam urbano/islam rurale.
Sincretismo o radicalismo ? Modelli di islamizzazione in conflitto nella Nigeria settentrionale precoloniale / Zappa, Francesco. - (2001), pp. 193-203.
Sincretismo o radicalismo ? Modelli di islamizzazione in conflitto nella Nigeria settentrionale precoloniale
ZAPPA, Francesco
2001
Abstract
The present chapter proposes a new reading of one of the most telling sources from the inner debate among Northern Nigerian 'ulama' about the issue of the Sokoto jihad (1804), i.e. the correspondence between Muhammad al-Kanemi and 'Uthman dan Fodio's family (1808-1812). The analysis focuses on the different attitudes to religious syncretism, but also on the different ways this phenomenon is defined and described. Syncretism appears as a particularly slippery concept, not only for lack of a proper match in the technical lexicon of classical Islamic law or heresiography, but also for a trend by these African Muslim authors to describe local traditional religious practices in bookish terms more familiar to "core" Islamic tradition. In a final section, I discuss the relationship between the conflict sincretism vs. radicalism and the dialectic rural / urban Islam.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.