The study develops a philosophical enquiry about two questions strictly related to Giuseppe Di Giacomo's search: how to describe the relationship between art and language? Is there a language of art, and more specifically of images, basically different from all our ordinary discourse practices? The hypothesis is that all along the 20th century, art created a new "visual writing" which also contributed to a deep change in our classical concepts of language.
Lo studio svolge un'interrogazione filosofica su due questioni legate alla ricerca di Giuseppe Di Giacomo: come descrivere il rapporto fra arte e linguaggio, e soprattutto esiste una lingua dell'arte, e più specificamente delle immagini, non necessariamente riducibile alle pratiche discorsive abituali? L'ipotesi è che nel Novecento, soprattutto, sorga nell'arte l'esigenza di una "scrittura visiva" che contribuisce anche al cambiamento della nostra concezione classica del linguaggio.
L'opera d'arte e la sua ombra / Catucci, Stefano. - STAMPA. - 1(2016), pp. 55-65.
L'opera d'arte e la sua ombra
CATUCCI, STEFANO
2016
Abstract
The study develops a philosophical enquiry about two questions strictly related to Giuseppe Di Giacomo's search: how to describe the relationship between art and language? Is there a language of art, and more specifically of images, basically different from all our ordinary discourse practices? The hypothesis is that all along the 20th century, art created a new "visual writing" which also contributed to a deep change in our classical concepts of language.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


