he book recontructs the lines of Nihilism that Walter Benjamin took from Friedrich Nietzsche that define both his theory of art and the avant-garde, and his approach to political action. It retraces the eccengtric route of Benjamin's philosophical discourse in the rapresentation of the modern as a place of "permanent catstrophe", where he attempts to overcome the Nietschean Nihilism through messianic hope. The book analyses how Benjamin's Arcades Project uses figures as Baudelaire, Maex, Aragon, Proust and Blanqui as allegories to explain many aspects of modernity. The author argues that Benjamin uses Baudelaire as a paradigm to emphasize the dark side of the modern era, offering us a key to the interpretation of communicative and cultural trend of today.
Il libro ricostruisce gli elementi che Walter Benjamin riprende da Nietzsche nel definire tanto la sua teoria dell'arte di avanguardia che il suo approccio alla azione politica. Il lavoro vuole definire la linea eccentrica del discorso filosofico di Benjamin nella rappresentazione del moderno come "luogo di catastrofe permanente", in cui egli tenta di superare il nihilism nietzscheano attraverso la "debole speranza messianica". Il libro analizza le figure che Benjamin usa nel Passagen-Werk (Baudelaire, Marx, Aragon, Proust e Blanqui) come allegorie per spiegare molti aspetti della modernità. Il carattere distruttivo del moderno è un concetto che Benjamin riprende in parte da Nietzsche, in parte da Marx, in parte da Scholem e dalla mistica ebraica. Il libro si sofferma sulla metodologia benjaminiana di "strappare" immagini e concetti dal loro contesto per ricomporli in un discorso filosofico del tutto diverso.
Nietzsche's Nihilism in Walter Benjamin / Ponzi, Mauro. - STAMPA. - (2017), pp. 1-289. [10.1007/978-3-319-39267-7]
Nietzsche's Nihilism in Walter Benjamin
PONZI, Mauro
2017
Abstract
he book recontructs the lines of Nihilism that Walter Benjamin took from Friedrich Nietzsche that define both his theory of art and the avant-garde, and his approach to political action. It retraces the eccengtric route of Benjamin's philosophical discourse in the rapresentation of the modern as a place of "permanent catstrophe", where he attempts to overcome the Nietschean Nihilism through messianic hope. The book analyses how Benjamin's Arcades Project uses figures as Baudelaire, Maex, Aragon, Proust and Blanqui as allegories to explain many aspects of modernity. The author argues that Benjamin uses Baudelaire as a paradigm to emphasize the dark side of the modern era, offering us a key to the interpretation of communicative and cultural trend of today.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Ponzi_Nietzsche's-Nihilism_2017.pdf
solo gestori archivio
Note: introduzione
Tipologia:
Documento in Post-print (versione successiva alla peer review e accettata per la pubblicazione)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
514.22 kB
Formato
Adobe PDF
|
514.22 kB | Adobe PDF | Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.