The protection of moral rights embraces the now widespread personal sphere of copyright, but originated much later than the economic exploitation of the author’s work in itself. Some of its chara- cters can be found in the English and German thought between the 17th and the 18th centuries and will have a substantial development thanks to the contribution of French doctrine and decisions, starting from the early 19th century. Its legal foundations, anyhow, date back to some codifications of the German area and to the first international treaty, which makes it a discipline indipendent from territorial boundaries. The purpose of this study is to evaluate the relevance of the European models and their influence in Italy after the national Unification. It is meant primarily to analyse the configuration of our system and its influence on other countries, as well as the role played by liberal Italy and its tangible impact on fascist legislation choices
La protezione dei diritti morali comprende la sfera del diritto d’autore; nata molto dopo rispetto all’utilizzo economico del diritto d’autore stesso e sviluppata soltanto in tempi recenti. Alcune componenti delle origini della tutela del diritto d’autore possono essere rintracciate nel pensiero inglese e tedesco tra il XVII e il XVIII secolo, successivamente, e, in particolare, dall’inizio del XIX secolo la protezione del diritto dell’autore si è sviluppata soprattutto attraverso i contributi della dottrina e della giurisprudenza francese. Ad ogni modo, il fondamento giuridico deve essere retrodatato ad alcune codificazioni di area tedesca e ai primi trattati internazionali, che hanno creato una disciplina non più legata ai confini nazionali. L’obiettivo di questo studio è di valutare la rilevanza dei modelli europei e la loro influenza in Italia dopo l’unificazione nazionale. Nel presente lavoro si vuole analizzare la configurazione del nostro sistema, le sue influenze sugli altri Stati nazionali, il ruolo dell’Italia liberale e il suo impatto tangibile sulle scelte della legislazione fascista.
Creatività e diritti morali nella tutela delle opere dell’ingegno. Modelli europei e innovazione del sistema italiano / Moscati, Laura. - STAMPA. - 5(2016), pp. 207-235.
Creatività e diritti morali nella tutela delle opere dell’ingegno. Modelli europei e innovazione del sistema italiano
MOSCATI, Laura
2016
Abstract
The protection of moral rights embraces the now widespread personal sphere of copyright, but originated much later than the economic exploitation of the author’s work in itself. Some of its chara- cters can be found in the English and German thought between the 17th and the 18th centuries and will have a substantial development thanks to the contribution of French doctrine and decisions, starting from the early 19th century. Its legal foundations, anyhow, date back to some codifications of the German area and to the first international treaty, which makes it a discipline indipendent from territorial boundaries. The purpose of this study is to evaluate the relevance of the European models and their influence in Italy after the national Unification. It is meant primarily to analyse the configuration of our system and its influence on other countries, as well as the role played by liberal Italy and its tangible impact on fascist legislation choicesFile | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Moscati_Creatività-e-diritti _2016.pdf
solo gestori archivio
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
966.15 kB
Formato
Adobe PDF
|
966.15 kB | Adobe PDF | Contatta l'autore |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.