The chapter addresses a key issue in the study of social sciences, the consumer, in an interdisciplinary perspective, in relation to the choices of an age group whose study is very complex: adolescence. While noting a prevailing line "criticism" of theoretical analysis in support of the idea of society organized according to the satisfaction of the needs of the market, which triggered sales strategies aimed at a culturally and ideologically homogeneous audience, the authors highlight the communicative aspects of consuming, considered an active process, in which everybody affirm and build social identities. The process of socialization of consumption is analyzed in relation to four determinants: the advertising, the family, the peer group and the brand. In the second part of the chapter are presentede data of a research on the influence of interpersonal in consuming habits of adolescents conducted in two different Italian realities: a big city and a small town. The results show that adolescents tend to define themselves less influenced by others with increasing ageand the influence of the peer group differs in different geographical areas where the research was carried out.
Il capitolo affronta un tema-chiave nello studio delle scienze sociali, il consumo, in una prospettiva interdisciplinare, in relazione alle scelte di una fascia di età il cui studio è quanto mai complesso: l’adolescenza. Pur rilevando una prevalente linea “critica” di analisi teorica a sostegno di un’idea di società organizzata in funzione del soddisfacimento delle esigenze del mercato, in cui si attivano strategie di vendita rivolte ad un pubblico culturalmente e ideologicamente omogeneo, gli Autori mettono in evidenza gli aspetti comunicativi del consumo, considerato un processo attivo, in cui si affermano e si costruiscono le identità sociali. Il processo della socializzazione ai consumi è analizzato in relazione a quattro determinanti: la pubblicità, la famiglia, il gruppo dei pari e il brand. Nella seconda parte del capitolo vengono presentati i dati di una ricerca sull ’influenza interpersonale nelle abitudini di consumo degli adolescenti condotta in due diverse realtà italiane, nello specifico una grande città e un piccolo centro. I risultati mostrano come gli adolescenti tendano a definirsi meno influenzati da altri significativi all’ aumentare dell’età e come la suscettibilità all’ influenza del gruppo dei pari si differenzi nelle diverse aree geografiche dove la ricerca è stata effettuata.
I processi di influenza nelle scelte di consumo degli adolescenti. Un contributo di ricerca in diversi contesti urbani / Metastasio, Renata; Biraglia, Alessandro. - STAMPA. - (2016), pp. 69-90.
I processi di influenza nelle scelte di consumo degli adolescenti. Un contributo di ricerca in diversi contesti urbani
METASTASIO, Renata
Primo
Writing – Original Draft Preparation
;BIRAGLIA, ALESSANDROSecondo
Methodology
2016
Abstract
The chapter addresses a key issue in the study of social sciences, the consumer, in an interdisciplinary perspective, in relation to the choices of an age group whose study is very complex: adolescence. While noting a prevailing line "criticism" of theoretical analysis in support of the idea of society organized according to the satisfaction of the needs of the market, which triggered sales strategies aimed at a culturally and ideologically homogeneous audience, the authors highlight the communicative aspects of consuming, considered an active process, in which everybody affirm and build social identities. The process of socialization of consumption is analyzed in relation to four determinants: the advertising, the family, the peer group and the brand. In the second part of the chapter are presentede data of a research on the influence of interpersonal in consuming habits of adolescents conducted in two different Italian realities: a big city and a small town. The results show that adolescents tend to define themselves less influenced by others with increasing ageand the influence of the peer group differs in different geographical areas where the research was carried out.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.