Object of this study is Rota's vocal chamber production between 1921 and 1938. Chamber songs are located in the historical context in which Rota lived and, overall, they are studied referring to Maria Rota (1894-1961), Nino's cousine, lyrical singer appreciated in the main italian and european concert halls and the young composer's first committee.
E' presa in esame la produzione di liriche da camera composte da Nino Rota negli anni giovanili, tra il 1921 e il 1938. Tale corpus di opere viene collocato nel contesto storico in cui Rota visse e, soprattutto, esso viene analizzato in relazione alla personalità artistica della cugina del compositore, Maria Rota (1894-1961), cantante lirica apprezzata nelle principali sale da concerto italiane e straniere fino al 1939, nonché principale committente delle liriche da camera di Nino.
La committenza affettuosa: le liriche da camera profane di Nino Rota "A Maria" / DI CINTIO, Eleonora. - STAMPA. - (2014), pp. 25-53.
La committenza affettuosa: le liriche da camera profane di Nino Rota "A Maria"
DI CINTIO, ELEONORA
2014
Abstract
Object of this study is Rota's vocal chamber production between 1921 and 1938. Chamber songs are located in the historical context in which Rota lived and, overall, they are studied referring to Maria Rota (1894-1961), Nino's cousine, lyrical singer appreciated in the main italian and european concert halls and the young composer's first committee.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.