This essay provides a brief analytical profile of a series of movies that relate to Maria Callas’ persona and voice: biographical documentaries (such as Callas. A documentary by John Ardoin, 1978; Callas by Philippe Kohly, 2007), feature films that pay tribute – in a more or less explicit way – to the great opera singer (“E La Nave Va” by Federico Fellini, 1983; “Der Große Bagarozy” by Bernd Eichinger, 1999), experimental short movies by a notorious Callas’ devotee: Werner Schroeter. The last paragraph is conceived as “notes” on the insertion of Callas’ voice in movies on other topics.
Il saggio propone un percorso attraverso una serie di pellicole che a vario titolo si sono relazionate alla figura e alla voce di Maria Callas: dai documentari biografici destinati a un pubblico di appassionati (ad esempio: Callas. A documentary di John Ardoin, 1978; Callas Assoluta di Philippe Kohly, 2007) ai film a soggetto che tributano un omaggio più o meno manifesto alla grande interprete operistica (“E La Nave Va” di Federico Fellini, 1983; “Der Große Bagarozy” di Bernd Eichinger, 1999), passando per una serie di cortometraggi sperimentali in cui un giovane Werner Schroeter espresse la sua devozione per la Callas interprete e diva. L’ultima paragrafo è in forma di appunti sull’utilizzo della voce della Callas all’interno di pellicole non a lei dedicate.
Maria nelle immagini. La Callas e il cinema / Scognamiglio, Renata. - STAMPA. - (In corso di stampa).
Maria nelle immagini. La Callas e il cinema
SCOGNAMIGLIO, RENATA
In corso di stampa
Abstract
This essay provides a brief analytical profile of a series of movies that relate to Maria Callas’ persona and voice: biographical documentaries (such as Callas. A documentary by John Ardoin, 1978; Callas by Philippe Kohly, 2007), feature films that pay tribute – in a more or less explicit way – to the great opera singer (“E La Nave Va” by Federico Fellini, 1983; “Der Große Bagarozy” by Bernd Eichinger, 1999), experimental short movies by a notorious Callas’ devotee: Werner Schroeter. The last paragraph is conceived as “notes” on the insertion of Callas’ voice in movies on other topics.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.