The InformaLeaJob project, financed by the European Community and promoted and managed by Confindustria Grosseto together with other national and international partners, has set as its objective success in developing and using the concept of skills in the organizational environment, even those of minor dimensions that are typical of the productive context of the territory within the scope of the project. Working toward skills in organizations means, above all, having as an objective the development of the company’s know-how, which in fact belongs to the company but is built up through the learning of the workers who operate within its confines. It concerns the learning that occurs in an informal context through the work itself, and which, if classified in the right way and evaluated with observation of the performance and the services of the individual workers, allows such a company to obtain a representation of its wealth of knowledge and thus apply that representation and knowledge in various contexts.It is fundamental that the worker be enabled to know his or her wealth of skills and knowledge, so that he or she can apply it more broadly. In fact, given the critical economic and employment conditions, it can be fundamental to guarantee people’s movement from one company to another in such a way that they can bring along the skills and knowledge that have been evaluated and certified.Thus the companies, through the proper classification of the key skills activated in the production processes, can improve their strategies, manage their human resources more effectively and plan eventual career paths in order that the workers understand that the workplace is also a learning environment. The InformaLeaJob project has therefore endeavored to develop a method of analysis and management of the skills applicable in organizational contexts, however small or minor in nature, which would not otherwise be reflected or implemented in the evaluation systems of such companies. All this is intended to increase the competitiveness of the companies as they progress toward challenges that are increasingly present in the field of innovation, influencing the ability to compete on the larger international stage as opposed to being limited to the individual, local environment.

Il progetto InformaLeaJob, finanziato dalla Comunità Europea e promosso e gestito da Confindustria Grosseto insieme ad altri partner nazionali e internazionali, si è posto l’obiettivo di riuscire a elaborare e utilizzare il concetto di competenza nell’ambito delle organizzazioni, anche di quelle di piccole dimensioni che sono tipiche dei contesti produttivi del territorio interessato dal progetto. Lavorare per competenze nelle organizzazioni vuol dire, soprattutto, avere come obiettivo la valorizzazione del know-how dell’impresa, un know-how che di fatto appartiene all’impresa, ma si costruisce attraverso gli apprendimenti dei lavoratori che in essa operano. Si tratta di apprendimenti che avvengono in un contesto informale, attraverso il lavoro stesso, e che, se classificati nella dovuta maniera e valutati con l’osservazione dei comportamenti e delle prestazioni dei singoli lavoratori, consentono alle imprese di avere una rappresentazione del loro patrimonio conoscitivo, in modo da poterlo valorizzare da diversi punti di vista. È fondamentale, inoltre, che i lavoratori siano messi in grado di conoscere il proprio patrimonio di competenze e di conoscenze, in modo da potersene avvalere anche in altri contesti. In una situazione di crisi economica e occupazionale, infatti, può essere fondamentale garantire alle persone di muoversi da un’azienda all’altra in modo tale da portarsi dietro tutto il loro bagaglio di competenze e di conoscenze valutate e certificate. Le imprese, poi, attraverso una corretta classificazione delle competenze chiave attivate nei processi produttivi, possono migliorare le loro strategie, gestire in modo più efficace le risorse umane e programmare eventuali percorsi di carriera, affinché i lavoratori comprendano che il lavoro è anche un ambiente di apprendimento. Il progetto InformaLeaJob ha cercato, in questo contesto, di sviluppare un metodo di analisi e gestione delle competenze applicabile in contesti organizzativi anche piccoli e che per loro natura non avrebbero avuto l’opportunità di riflettere e implementare sistemi di valorizzazione importanti e significativi nelle imprese. Tutto al fine di aumentare la competitività delle impresa verso sfide che sempre di più si giocano e si giocheranno sul terreno dell’innovazione e sulla capacità di competere su palcoscenici, anche internazionali, più ampi dei singoli contesti territoriali.

The development and innovation of competence in business / D'Ascenzo, Fabrizio; Rocchi, Andrea; Mascagni, Giovanni; Nosso, Sabrina; Giusti, Simone; Carrozzino, Tiziana; Franci, Sarah; Capone, Antonio. - STAMPA. - 1(2015), pp. 9-11.

The development and innovation of competence in business

D'ASCENZO, FABRIZIO;ROCCHI, Andrea;
2015

Abstract

The InformaLeaJob project, financed by the European Community and promoted and managed by Confindustria Grosseto together with other national and international partners, has set as its objective success in developing and using the concept of skills in the organizational environment, even those of minor dimensions that are typical of the productive context of the territory within the scope of the project. Working toward skills in organizations means, above all, having as an objective the development of the company’s know-how, which in fact belongs to the company but is built up through the learning of the workers who operate within its confines. It concerns the learning that occurs in an informal context through the work itself, and which, if classified in the right way and evaluated with observation of the performance and the services of the individual workers, allows such a company to obtain a representation of its wealth of knowledge and thus apply that representation and knowledge in various contexts.It is fundamental that the worker be enabled to know his or her wealth of skills and knowledge, so that he or she can apply it more broadly. In fact, given the critical economic and employment conditions, it can be fundamental to guarantee people’s movement from one company to another in such a way that they can bring along the skills and knowledge that have been evaluated and certified.Thus the companies, through the proper classification of the key skills activated in the production processes, can improve their strategies, manage their human resources more effectively and plan eventual career paths in order that the workers understand that the workplace is also a learning environment. The InformaLeaJob project has therefore endeavored to develop a method of analysis and management of the skills applicable in organizational contexts, however small or minor in nature, which would not otherwise be reflected or implemented in the evaluation systems of such companies. All this is intended to increase the competitiveness of the companies as they progress toward challenges that are increasingly present in the field of innovation, influencing the ability to compete on the larger international stage as opposed to being limited to the individual, local environment.
2015
Tools for the development and recognition of informal learning in companies
978-88-941193-0-5
Il progetto InformaLeaJob, finanziato dalla Comunità Europea e promosso e gestito da Confindustria Grosseto insieme ad altri partner nazionali e internazionali, si è posto l’obiettivo di riuscire a elaborare e utilizzare il concetto di competenza nell’ambito delle organizzazioni, anche di quelle di piccole dimensioni che sono tipiche dei contesti produttivi del territorio interessato dal progetto. Lavorare per competenze nelle organizzazioni vuol dire, soprattutto, avere come obiettivo la valorizzazione del know-how dell’impresa, un know-how che di fatto appartiene all’impresa, ma si costruisce attraverso gli apprendimenti dei lavoratori che in essa operano. Si tratta di apprendimenti che avvengono in un contesto informale, attraverso il lavoro stesso, e che, se classificati nella dovuta maniera e valutati con l’osservazione dei comportamenti e delle prestazioni dei singoli lavoratori, consentono alle imprese di avere una rappresentazione del loro patrimonio conoscitivo, in modo da poterlo valorizzare da diversi punti di vista. È fondamentale, inoltre, che i lavoratori siano messi in grado di conoscere il proprio patrimonio di competenze e di conoscenze, in modo da potersene avvalere anche in altri contesti. In una situazione di crisi economica e occupazionale, infatti, può essere fondamentale garantire alle persone di muoversi da un’azienda all’altra in modo tale da portarsi dietro tutto il loro bagaglio di competenze e di conoscenze valutate e certificate. Le imprese, poi, attraverso una corretta classificazione delle competenze chiave attivate nei processi produttivi, possono migliorare le loro strategie, gestire in modo più efficace le risorse umane e programmare eventuali percorsi di carriera, affinché i lavoratori comprendano che il lavoro è anche un ambiente di apprendimento. Il progetto InformaLeaJob ha cercato, in questo contesto, di sviluppare un metodo di analisi e gestione delle competenze applicabile in contesti organizzativi anche piccoli e che per loro natura non avrebbero avuto l’opportunità di riflettere e implementare sistemi di valorizzazione importanti e significativi nelle imprese. Tutto al fine di aumentare la competitività delle impresa verso sfide che sempre di più si giocano e si giocheranno sul terreno dell’innovazione e sulla capacità di competere su palcoscenici, anche internazionali, più ampi dei singoli contesti territoriali.
Azienda; Competenze; Professioni; Innovazione
02 Pubblicazione su volume::02a Capitolo o Articolo
The development and innovation of competence in business / D'Ascenzo, Fabrizio; Rocchi, Andrea; Mascagni, Giovanni; Nosso, Sabrina; Giusti, Simone; Carrozzino, Tiziana; Franci, Sarah; Capone, Antonio. - STAMPA. - 1(2015), pp. 9-11.
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