Building on contemporary republicanism, which revisits the intellectual tradition inaugurated by Machiavelli as an alternative to modern and contemporary liberalism, in particular as regards the concept of freedom, that is, of the «vivere libero» (free living) vis-à-vis the «vivere servo» (subservient living), this contribution sets out to show that the originality of Machiavelli lies in his refusal to capture and couch the political with a view to any ultimate principles or values. The «vivere libero» itself is advanced as instrumental in the increase «in potenza e in ricchezza» (in power and in richness). The originality of Machiavelli lies is his understanding of the «umano» (the human) as socio-historical, devoid of finalities that are either naturally predisposed or normatively binding. Machiavelli breaks with the long-standing tradition that deems the political to be the harmonious ordering of social parties and bodies, and opens up to a view of the political as the creation of power. Unlike later thinkers, though, this power is not a unique and ultimate apex, which ends up neutralizing conflict. For, it is the ability to de-particularize egocentric perspectives, based on pre-given social bonds, and to develop efficient collective institutions, which could express and manage the unavoidable and at the same time productive proclivity for conflict, that characterizes the human-social.

A partire dal contemporaneo repubblicanesimo, che rivaluta la tradizione di pensiero inaugurata da Machiavelli come alternativa rispetto al liberalismo moderno e contemporaneo, in particolare a riguardo del concetto di libertà, cioè del «vivere libero» rispetto al «vivere servo», il contributo cerca di mostrare come l’originalità di Machiavelli consista nell’evitare di cogliere e finalizzare il politico in vista di un qualche principio o valore ultimo. Lo stesso «vivere libero» viene avanzato in funzione di una crescita «in potenza e in ricchezza». L’originalità di Machiavelli consiste nell’inquadrare l’«umano» come storico-sociale, privo di finalità naturalmente predisposte o normativamente vincolanti. Machiavelli interrompe la lunga tradizione del «politico» quale armonico ordinamento tra parti e corpi sociali ed apre alla visione di esso quale creazione di potere, che però non si propone, a differenza da pensatori successivi, come vertice unico ed ultimo, così neutralizzante il conflitto, bensì quale capacità di departicolarizzare le egocentriche prospettive di appartenenza e di sviluppare efficaci istituti collettivi, in grado di esprimere e gestire l’ineliminabile e insieme produttiva conflittualità dell’umano-sociale.

Machiavelli nostro contemporaneo? A partire dal recente republicanism / Marzocchi, Virginio. - STAMPA. - (2014), pp. 263-270.

Machiavelli nostro contemporaneo? A partire dal recente republicanism

MARZOCCHI, Virginio
2014

Abstract

Building on contemporary republicanism, which revisits the intellectual tradition inaugurated by Machiavelli as an alternative to modern and contemporary liberalism, in particular as regards the concept of freedom, that is, of the «vivere libero» (free living) vis-à-vis the «vivere servo» (subservient living), this contribution sets out to show that the originality of Machiavelli lies in his refusal to capture and couch the political with a view to any ultimate principles or values. The «vivere libero» itself is advanced as instrumental in the increase «in potenza e in ricchezza» (in power and in richness). The originality of Machiavelli lies is his understanding of the «umano» (the human) as socio-historical, devoid of finalities that are either naturally predisposed or normatively binding. Machiavelli breaks with the long-standing tradition that deems the political to be the harmonious ordering of social parties and bodies, and opens up to a view of the political as the creation of power. Unlike later thinkers, though, this power is not a unique and ultimate apex, which ends up neutralizing conflict. For, it is the ability to de-particularize egocentric perspectives, based on pre-given social bonds, and to develop efficient collective institutions, which could express and manage the unavoidable and at the same time productive proclivity for conflict, that characterizes the human-social.
2014
La filosofia politica di Machiavelli
978-88-917-1160-1
A partire dal contemporaneo repubblicanesimo, che rivaluta la tradizione di pensiero inaugurata da Machiavelli come alternativa rispetto al liberalismo moderno e contemporaneo, in particolare a riguardo del concetto di libertà, cioè del «vivere libero» rispetto al «vivere servo», il contributo cerca di mostrare come l’originalità di Machiavelli consista nell’evitare di cogliere e finalizzare il politico in vista di un qualche principio o valore ultimo. Lo stesso «vivere libero» viene avanzato in funzione di una crescita «in potenza e in ricchezza». L’originalità di Machiavelli consiste nell’inquadrare l’«umano» come storico-sociale, privo di finalità naturalmente predisposte o normativamente vincolanti. Machiavelli interrompe la lunga tradizione del «politico» quale armonico ordinamento tra parti e corpi sociali ed apre alla visione di esso quale creazione di potere, che però non si propone, a differenza da pensatori successivi, come vertice unico ed ultimo, così neutralizzante il conflitto, bensì quale capacità di departicolarizzare le egocentriche prospettive di appartenenza e di sviluppare efficaci istituti collettivi, in grado di esprimere e gestire l’ineliminabile e insieme produttiva conflittualità dell’umano-sociale.
Filosofia politica, Storia del pensiero politico, Filosofia sociale
02 Pubblicazione su volume::02a Capitolo o Articolo
Machiavelli nostro contemporaneo? A partire dal recente republicanism / Marzocchi, Virginio. - STAMPA. - (2014), pp. 263-270.
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