This paper deals with the representation of Latin American migrant/s in the Italian national press by adopting a quanti-qualitative analytical approach. It can give account of macro- and micro- discourse strategies used by the press to describe Latin American migration in the national territory. The aim is to investigate the distribution of news about ‘latinos’ and ‘Latin Americans’ into sections and topics and to examine also the discursive strategies and linguistic forms more frequent and relevant for the identity construction. The analysis of media treatment reserved to the ‘other latino’ makes possible to better understand the ways of social identity construction as well as to sketch the image that readers receive of Latin American people and, at the same time, contribute to build.
Il contributo affronta il tema della rappresentazione del/dei migrante/i latinoamericani nella stampa nazionale italiana adottando un approccio analitico quanti-qualitativo in grado di dare conto del marco discorso e delle micro strategie impiegate dalla stampa per descrivere la migrazione latinoamericana nel territorio nazionale. L’obiettivo è indagare la distribuzione delle notizie relative ai ‘latinos’ e ‘latinoamericani’ per ambiti e temi ed esaminare, altresì, le strategie discorsive e le forme linguistiche più frequenti e rilevanti nella costruzione identitaria. L’analisi del trattamento mediatico riservato all’altro latino’ che ne deriva permette di meglio comprendere i modi di costruzione sociale e di abbozzare l’immagine che i lettori ricevono e, al contempo, contribuiscono a costruire delle persone di origine latinoamericana.
La migrazione latinoamericana in Italia: uno sguardo all’‘altro latino’ nella stampa nazionale / Mariottini, Laura. - ELETTRONICO. - (2015), pp. 89-110.
La migrazione latinoamericana in Italia: uno sguardo all’‘altro latino’ nella stampa nazionale
MARIOTTINI, LAURA
2015
Abstract
This paper deals with the representation of Latin American migrant/s in the Italian national press by adopting a quanti-qualitative analytical approach. It can give account of macro- and micro- discourse strategies used by the press to describe Latin American migration in the national territory. The aim is to investigate the distribution of news about ‘latinos’ and ‘Latin Americans’ into sections and topics and to examine also the discursive strategies and linguistic forms more frequent and relevant for the identity construction. The analysis of media treatment reserved to the ‘other latino’ makes possible to better understand the ways of social identity construction as well as to sketch the image that readers receive of Latin American people and, at the same time, contribute to build.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Mariottini-4.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Tutti i diritti riservati (All rights reserved)
Dimensione
164.6 kB
Formato
Adobe PDF
|
164.6 kB | Adobe PDF |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.