This essay examines the metaphors related to the rebirth of the ancient litterae in the works of Petrarch and Dante. The essay begins with a discussion of how the ancient commentaries on Dante’s Dive Comedy comment the lines devoted to Parnassus and chaplet of laurel in Pd I and XXV and then analyses the use of the same images in the letters, both in prose and in verse, that Petrarch writes about his own laurel coronation. In the last part the essay briefly examines the reception of Dante’s and Petrarch’s Renaissance imagery in Boccaccio and in the humanists.
Il saggio prende in esame le metafore relative alla rinascita delle lettere adottate nella Commedia di Dante Alighieri e nell'opera di Francesco Petrarca. Dopo aver preso in esame come gli antichi commentatori della Commedia discutono i passi relativi al Parnaso e alla corona d’alloro in Pd. I e XXV, il saggio si sofferma sul riuso di tali campi semantici da parte di Petrarca nelle lettere in prosa e in versi dedicati alla propria incoronazione poetica. Nella parte conclusiva il saggio discute la ricezione dei passi in questione nell’opera di Boccaccio e in alcune pagine degli umanisti di primo Quattrocento.
Il ritorno delle Muse e la via al Parnaso. Metafore della Rinascita tra Dante, Petrarca e Boccaccio / Geri, Lorenzo. - STAMPA. - 1(2014), pp. 617-631.
Il ritorno delle Muse e la via al Parnaso. Metafore della Rinascita tra Dante, Petrarca e Boccaccio.
GERI, LORENZO
2014
Abstract
This essay examines the metaphors related to the rebirth of the ancient litterae in the works of Petrarch and Dante. The essay begins with a discussion of how the ancient commentaries on Dante’s Dive Comedy comment the lines devoted to Parnassus and chaplet of laurel in Pd I and XXV and then analyses the use of the same images in the letters, both in prose and in verse, that Petrarch writes about his own laurel coronation. In the last part the essay briefly examines the reception of Dante’s and Petrarch’s Renaissance imagery in Boccaccio and in the humanists.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.