This book overviews the main theoretical frameworks of metalinguistic development in typical and atypical children, presents a rich range of tests for assessing metalinguistic abilities from preschool to adult age, devised by the authors, an overview of studies on metalinguistic development conducted in and out of Italy, and some clinical studies on High-functioning Autistic Spectrum children or with learning disabilities, diagnosed with the above tests and enhanced in their metalinguistic abilities with specific trainings.
L'opera espone modelli dello sviluppo metalinguistico in soggetti a sviluppo tipico e atipico, presentando una ricca strumentazione creata dagli autori, che copre dagli anni prescolari a tutta l'età adulta, una panoramica delle ricerche sul rapporto fra sviluppo metalinguistico e bilinguismo in contesto internazionale ed italiano, e un insieme di casi clinici di bambini dello spettro autistico ad alto funzionamento o con disturbi dell'apprendimento, diagnosticati con gli strumenti metalinguistici presentati e potenziati successivamente dal punto di vista metalinguistico con trattamenti specifici.
Lo sviluppo metalinguistico. Modelli teorici, strumenti e applicazioni cliniche / Pinto, Maria Antonietta; Melogno, Sergio. - STAMPA. - (2014), pp. 3-289.
Lo sviluppo metalinguistico. Modelli teorici, strumenti e applicazioni cliniche
PINTO, Maria Antonietta;MELOGNO, Sergio
2014
Abstract
This book overviews the main theoretical frameworks of metalinguistic development in typical and atypical children, presents a rich range of tests for assessing metalinguistic abilities from preschool to adult age, devised by the authors, an overview of studies on metalinguistic development conducted in and out of Italy, and some clinical studies on High-functioning Autistic Spectrum children or with learning disabilities, diagnosed with the above tests and enhanced in their metalinguistic abilities with specific trainings.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.