The educational project of the so-called "Great Books" movement in the United States was started by the philosopher Mortimer Adler in the Thirties and extensively developed after World War II, thanks to the publication of a famous collection of classics by the Encyclopedia Britannica; Adler's proposal is nowadays a curriculum in secondary schools and universities. The so-called "Paideia Proposal" is a widespread educational movement in American schools, still useful in many of its main aspects.
Il testo presenta il progetto formativo del cosiddetto movimento dei "grandi libri" statunitense, avviato dal filosofo Mortimer Adler negli anni Trenta del secolo scorso e sviluppatosi ampiamente nel secondo dopoguerra, grazie alla pubblicazione di una celebre collana di classici da parte dell'Enciclopedia Britannica, per divenire ai nostri giorni un vero e proprio curriculum di studi nelle scuole secondarie e nelle università. La cosiddetta "Paideia Proposal" fu un movimento educativo molto diffuso nelle scuole statunitensi ed ancora oggi appare valido in alcuni suoi aspetti.
Il "dilemma" della formazione nella Paideia Proposal di Mortimer Adler / Pesci, Furio. - STAMPA. - 1°(2013), pp. 131-142.
Il "dilemma" della formazione nella Paideia Proposal di Mortimer Adler
PESCI, Furio
2013
Abstract
The educational project of the so-called "Great Books" movement in the United States was started by the philosopher Mortimer Adler in the Thirties and extensively developed after World War II, thanks to the publication of a famous collection of classics by the Encyclopedia Britannica; Adler's proposal is nowadays a curriculum in secondary schools and universities. The so-called "Paideia Proposal" is a widespread educational movement in American schools, still useful in many of its main aspects.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.