This paper presents don Lorenzo Milani's pedagogical perspective, not only in the light of his most famous book, written with the pupils of Barbiana and become one of the most important contemporary books about education, but mainly in the light of his study about the pastoral experiences he conducted in Calenzano to promote the social emancipation of the poors in his parish.
Il testo presenta uno studio della prospettiva pedagogica di don Lorenzo Milani, alla luce non soltanto del testo più famoso, scritto con gli alunni di Barbiana e divenuto uno dei testi più rilevanti del periodo della contestazione (nonostante le intenzioni, ben diverse, del sacerdote fiorentino, suo ispiratore), ma dell'ampio studio sulle esperienze pastorali condotte a Calenzano da un don Milani non ancora celebre, ma già attivo come educatore e promotore del riscatto sociale dei poveri della sua parrocchia.
Attivismo e contestazione in don Lorenzo Milani / Pesci, Furio. - STAMPA. - (2014), pp. 265-305.
Attivismo e contestazione in don Lorenzo Milani
PESCI, Furio
2014
Abstract
This paper presents don Lorenzo Milani's pedagogical perspective, not only in the light of his most famous book, written with the pupils of Barbiana and become one of the most important contemporary books about education, but mainly in the light of his study about the pastoral experiences he conducted in Calenzano to promote the social emancipation of the poors in his parish.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.