The rock art of Tadrart Acacus (southwestern Libya) has been included in the UNESCO World Heritage List since 1985. Much of this success is due to the Italian scientific research, begun in 1955, which dedicates and still continues every year to dedicate to these places energies, passions and knowledge. The book publishes in a critical and exhaustive form the research results of fieldwork and laboratory of a major collection of copies of prehistoric and historic rock paintings performed by the Masters Painters (among others Piero Guccione, Lorenzo Tornabuoni, Giovanni Checchi) following the Mission between the 1955 and 1968, now kept at the prehistoric-ethnographic museum 'L. Pigorini' of Rome, comparing them with the originals, found and re-examined during the last archaeological missions in Acacus. The volume, divided into four parts, traces the history of those researches, analyzes in detail the problems of meaning and conservation, provides a complete archaeological and artistic study on a territorial basis, enhancing inter- and multidisciplinary aspects, including theoretical, methodological, geo-archaeological, conservative, and historical, suggesting a possible path for the future of this formidable heritage.
L'arte rupestre del Tadrart Acacus (Libia sud-occidentale) è iscritta dal 1985 nella Lista UNESCO dei siti patrimonio dell'umanità. Grande parte di questo successo si deve alla ricerca scientifica italiana, iniziata nel 1955, che dedicò e continua ogni anno a dedicare a questi luoghi energie, passioni e saperi. Il volume pubblica in forma critica ed esaustiva i risultati di ricerca di terreno e di laboratorio relativi a una importante collezione di riproduzioni di pitture rupestri effettuate dai Maestri pittori (tra gli altri Piero Guccione, Lorenzo Tornabuoni, Giovanni Checchi) al seguito della Missione tra il 1955 e il 1968, oggi conservate al Museo Preistorico-Etnografico 'L. Pigorini' di Roma, confrontandole con gli originali, ritrovati e ristudiati nel corso delle ultime missioni archeologiche in Acacus. Il volume, diviso in quattro parti, ripercorre la storia di quelle ricerche, ne analizza in dettaglio i problemi di significato e conservazione, fornisce un completo studio archeologico e artistico su base territoriale, valorizzando aspetti inter- e multidisciplinari, includendo aspetti teorici, metodologici, geoarcheologici, conservativi, storici e interpretativi, suggerendo infine un percorso possibile per il futuro di questo formidabile patrimonio.
La memoria dell'arte. Le pitture rupestri dell'Acacus tra passato e futuro / DI LERNIA, Savino; Zampetti, Daniela. - STAMPA. - (2008), pp. 1-380.
La memoria dell'arte. Le pitture rupestri dell'Acacus tra passato e futuro
DI LERNIA, Savino;ZAMPETTI, Daniela
2008
Abstract
The rock art of Tadrart Acacus (southwestern Libya) has been included in the UNESCO World Heritage List since 1985. Much of this success is due to the Italian scientific research, begun in 1955, which dedicates and still continues every year to dedicate to these places energies, passions and knowledge. The book publishes in a critical and exhaustive form the research results of fieldwork and laboratory of a major collection of copies of prehistoric and historic rock paintings performed by the Masters Painters (among others Piero Guccione, Lorenzo Tornabuoni, Giovanni Checchi) following the Mission between the 1955 and 1968, now kept at the prehistoric-ethnographic museum 'L. Pigorini' of Rome, comparing them with the originals, found and re-examined during the last archaeological missions in Acacus. The volume, divided into four parts, traces the history of those researches, analyzes in detail the problems of meaning and conservation, provides a complete archaeological and artistic study on a territorial basis, enhancing inter- and multidisciplinary aspects, including theoretical, methodological, geo-archaeological, conservative, and historical, suggesting a possible path for the future of this formidable heritage.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.