The structure of Seneca's epistle 51 shows an opposition between virtue and vice (luxuria), described as a fight. Luxuria is personified, and poisons the inhabitans of Baia: here Seneca follows thew theory of ambiental determinism, in contradiction with other passages where he maintains that changing places has no consequences on virtue. On the contrary, at Baia vice is so powerful that the only possible escamotage against it is running away.
Analisi della struttura della lettera 51 di Seneca, che si presenta come la descrizione di una lotta della virtù contro il vizio. Quest'ultimo, personificato nella città di Baia, 'contamina' i villeggianti secondo la teoria del determinismo ambientale, che qui Seneca segue contraddicendo altre affermazioni sull'indifferenza del luogo per la virtù. Al contrario, a Baia il vizio dimostra un tale potere che l'unica possibilità di scampo è la fuga.
Seneca contro Baia, ovvero il vizio in villeggiatura. Lettura di Sen., Ep., 51 / Berno, FRANCESCA ROMANA. - STAMPA. - (2014), pp. 123-132.
Seneca contro Baia, ovvero il vizio in villeggiatura. Lettura di Sen., Ep., 51
BERNO, FRANCESCA ROMANA
2014
Abstract
The structure of Seneca's epistle 51 shows an opposition between virtue and vice (luxuria), described as a fight. Luxuria is personified, and poisons the inhabitans of Baia: here Seneca follows thew theory of ambiental determinism, in contradiction with other passages where he maintains that changing places has no consequences on virtue. On the contrary, at Baia vice is so powerful that the only possible escamotage against it is running away.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.