This contribution is an article-by-article commentary of the Code of Administrative Proceedings and, in particular, of revocation, third part opposition, appeal before the Supreme Court. As far as revocation is concerned, article 106 of the Code of Administrative Proceedings makes an express reference to cases and manners (but not to terms) provided by Articles 395 and 396 of the Code of Civil Proceedings. Revocation is regulated in article 91 of the Code of Administrative Proceedings among the procedures for appealing. Article 108 regulates ordinary third-party opposition and introduces the third-party opposition revocation, inspired by Article 404 of the Code of Civil Proceedings. This provision introduces the autonomous (primary) intervention, that consists in the possibility, for a person who holds an autonomous and incompatible interest, to intervene in administrative proceedings (as it is also stated under Article 102 of the Code of Administrative Proceedings). Article 110 concerns the appeal to the Supreme Court against decisions of the Council of State, which is considered an appealing procedure that is possible only on grounds of jurisdiction. The list of grounds of jurisdiction has been developed by the jurisprudence and was completed by the Supreme Court following the concepts of 'external limitations' of jurisdiction – which concern the very existence of the power conferred to the judicial body – and 'external limitations' – which are related to the way judicial power is exercised – and provides that appeals can only be based on the alleged violation of external limits. The concepts of jurisdiction and of 'limitation of jurisdiction' have been modified following the EU principles of effectivity and due process, with a potential consequent evolution of the grounds of jurisdiction.
Il contributo è un commento articolo per articolo del codice del processo amministrativo. Ed in particolare della revocazione; opposizione di terzo; ricorso in Cassazione. Quanto alla revocazione l'articolo 106 del codice del processo amministrativo ha compiuto un espresso rinvio conformativo ai casi e modi (ma non ai termini) previsti dagli artt. 395 e 396 c.p.c., superando precedenti discrasie tra il testo unico del Consiglio di Stato e la legge del TAR. La revocazione è prevista dall'articolo 91 del codice del processo amministrativo tra i mezzi di impugnazione. L'articolo 108 disciplina l'opposizione di terzo c.d. ordinaria ed introduce l'opposizione di terzo revocatoria ispirandosi all'articolo 404 c.p.c. Con tale previsione è stato introdotto l'intervento autonomo (principale) nel processo amministrativo da parte di un soggetto titolare di un interesse autonomo ed incompatibile (come anche si evince dall'articolo 102 del codice del processo amministrativo). L'articolo 110 disciplina il ricorso per Cassazione nei confronti delle decisioni del Consiglio di Stato considerato un mezzo di impugnazione a critica vincolata esperibile solo per motivi di giurisdizione. La casistica dei motivi di giurisdizione è di matrice giurisprudenziale ed è stata elaborata dalla Corte di Cassazione che, per individuare i "motivi di giurisdizione" ha utilizzato i concetti di "limiti esterni" (quelli riguardanti l'esistenza della funzione stessa attribuita all'organo giurisdizionale) e "limiti interni" (quelli che concernono il modo di esercizio della funzione giurisdizionale) della giurisdizione prevedendo la ricorribilità solo nell'ipotesi di violazione di un limite esterno). Il concetto di giurisdizione e quindi di "limite di giurisdizione" si è modificato negli ultimi anni in forza della spinta impressa dal principio comunitario di effettività e del giusto processo, tale da potere potenzialmente condurre ad un'evoluzione dell'ambito dei motivi di giurisdizione.
Libro terzo Impugnazioni. Titolo III - Revocazione; Titolo IV - Opposizione di terzo; Titolo V - Ricorso in Cassazione / Ferroni, MARIA VITTORIA. - (2010), pp. 184-196.
Libro terzo Impugnazioni. Titolo III - Revocazione; Titolo IV - Opposizione di terzo; Titolo V - Ricorso in Cassazione
FERRONI, MARIA VITTORIA
2010
Abstract
This contribution is an article-by-article commentary of the Code of Administrative Proceedings and, in particular, of revocation, third part opposition, appeal before the Supreme Court. As far as revocation is concerned, article 106 of the Code of Administrative Proceedings makes an express reference to cases and manners (but not to terms) provided by Articles 395 and 396 of the Code of Civil Proceedings. Revocation is regulated in article 91 of the Code of Administrative Proceedings among the procedures for appealing. Article 108 regulates ordinary third-party opposition and introduces the third-party opposition revocation, inspired by Article 404 of the Code of Civil Proceedings. This provision introduces the autonomous (primary) intervention, that consists in the possibility, for a person who holds an autonomous and incompatible interest, to intervene in administrative proceedings (as it is also stated under Article 102 of the Code of Administrative Proceedings). Article 110 concerns the appeal to the Supreme Court against decisions of the Council of State, which is considered an appealing procedure that is possible only on grounds of jurisdiction. The list of grounds of jurisdiction has been developed by the jurisprudence and was completed by the Supreme Court following the concepts of 'external limitations' of jurisdiction – which concern the very existence of the power conferred to the judicial body – and 'external limitations' – which are related to the way judicial power is exercised – and provides that appeals can only be based on the alleged violation of external limits. The concepts of jurisdiction and of 'limitation of jurisdiction' have been modified following the EU principles of effectivity and due process, with a potential consequent evolution of the grounds of jurisdiction.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.