This chapter examines, from the perspective of gender, some examples of social advertising through commercials broadcast during a week of television programming. The analysis focuses on the content of the stories, using the eye of the gender, to highlight how the male and female roles are represented in the narrative of the adverts and such actions and relations characterize them. The analysis reveals a multifaceted picture: if at first glance, the stereotypical images of women from advertising commercial proposals that are less visible so beauty and seduction emerge not so obviously, however, with more careful reading, women's roles oscillate between image, authority, care of family and work. Stereotypes also emerge in the representation of male roles whose authority is given often from belonging to gender more than other characteristics. However, the analysis gives some aspects of complexity that suggest signs of change, albeit minimal, compared to traditional stereotypes related to the representation of female roles.
Il capitolo analizza, attraverso la lente del genere, alcuni esempi di pubblicità sociale trasmessi nell’arco di una settimana di programmazione televisiva. L’analisi si focalizza sui contenuti delle narrazioni, i caratteri con i quali vengono presentati gli attori e le dinamiche che si determinano tra loro, utilizzando lo sguardo del genere per mettere in luce come i personaggi maschili e femminili vengano rappresentati nel racconto degli spot e quali azioni e relazioni li caratterizzino. L’analisi rivela un quadro sfaccettato: se ad un primo sguardo, le immagini femminili stereotipate proposte dalla pubblicità commerciale sono meno visibili per cui bellezza, seduzione, avvenenza, emergono in modo non evidente, tuttavia, ad una lettura più attenta, i ruoli femminili oscillano tra immagine, autorevolezza, cura della famiglia e lavoro. Gli stereotipi emergono anche nella rappresentazione delle figure maschili la cui autorevolezza è data, spesso. dall’appartenenza di genere più che da altri caratteri. Dall’analisi emergono, tuttavia, aspetti di complessità che suggeriscono segnali di cambiamento, seppur minimi, rispetto agli stereotipi tradizionali legati alla rappresentazione delle figure femminili.
Il gioco dei ruoli nella pubblicità sociale / Faccioli, Franca; Fabrizio, Serena. - (2014), pp. 183-214.
Il gioco dei ruoli nella pubblicità sociale
FABRIZIO, SERENA
2014
Abstract
This chapter examines, from the perspective of gender, some examples of social advertising through commercials broadcast during a week of television programming. The analysis focuses on the content of the stories, using the eye of the gender, to highlight how the male and female roles are represented in the narrative of the adverts and such actions and relations characterize them. The analysis reveals a multifaceted picture: if at first glance, the stereotypical images of women from advertising commercial proposals that are less visible so beauty and seduction emerge not so obviously, however, with more careful reading, women's roles oscillate between image, authority, care of family and work. Stereotypes also emerge in the representation of male roles whose authority is given often from belonging to gender more than other characteristics. However, the analysis gives some aspects of complexity that suggest signs of change, albeit minimal, compared to traditional stereotypes related to the representation of female roles.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.