Focusing on two novels of Dickens maturity, and among the most important in his canon and world-literature, this study argues for the presence of Italy in his narrative work since its very beginnings. It sets such an interest in the context of a deep concern over Italy's social condition, and its strive towards national unity. In a new perspective are considered his contacts with, and sympathies for, Mazzini. The images of Rome both as a contemporary setting (LD), and as a socio-political imperial construct of the past (OMF), are shown as relevant to a critical analysis of British society, of its condition and health.
Questo studio si concentra su due dei romanzi della maturità di Dickens, e tra i più importanti del canone e della letteratura mondiale. Vi si esamina la presenza dell'Italia (evocata fin dall'Oliver Twist), e si colloca tale interesse nel contesto di una attenzione per la sua condizione sociale e politica dell'Italia, in anni in cui si lotta per il raggiungimento di unità politica. Secondo una nuova prospettiva sono esaminati i contatti di Dickens con Mazzini, e le simpatie per la sua riflessione e azione. Le immagini di Roma sia come setting (LD), sia come costruzione politico-imperiale del passato (OMF), sono rilevanti per una visione critica della società britannica, della sua condizione e stato di salute.
Roma, l'Italia, nelle opere-mondo dickensiane: Little Dorrit e Our Mutual Friend / Martino, Mario Costantino Benedetto. - STAMPA. - III(2013), pp. 43-58.
Roma, l'Italia, nelle opere-mondo dickensiane: Little Dorrit e Our Mutual Friend
MARTINO, Mario Costantino Benedetto
2013
Abstract
Focusing on two novels of Dickens maturity, and among the most important in his canon and world-literature, this study argues for the presence of Italy in his narrative work since its very beginnings. It sets such an interest in the context of a deep concern over Italy's social condition, and its strive towards national unity. In a new perspective are considered his contacts with, and sympathies for, Mazzini. The images of Rome both as a contemporary setting (LD), and as a socio-political imperial construct of the past (OMF), are shown as relevant to a critical analysis of British society, of its condition and health.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.