Around the first half of the XVII century, the rich tradition of medieval optics was made known to China through one of the most comprehensive and well-structured texts on natural philosophical ever composed by Jesuit missionaries in Chinese: the Xingxue cushu 性學觕述 (A General Introduction to the Study of the Human Nature), by Giulio Aleni, SJ (1582-1649). Focusing on the sections describing the structure of the human eye and the phisiology of vision, this paper argues that the topics presented in the treatise, through a careful selection of terminology derived from the ancient Chinese tradition, respond to a growing interest by the intellectual élite towards visuality and the relationship between vision and cognition and the expression of human feelings.
Intorno alla prima metà del XVII secolo la ricca tradizione dell'ottica medievale venne trasmessa in Cina attraverso uno dei testi più completi e ben strutturati che siano stati scritti in cinese classico dai missionari della Compagnia di Gesù nel campo della filosofia naturale (physica): il Xingxue cushu 性學觕述 (Introduzione generale allo studio della natura umana) di Giulio Aleni, SJ (1582-1649). Il saggio, soffermandosi sulle sezioni che descrivono la struttura dell'occhio umano e la fisiologia della visione, cerca di dimostrare come il Xingxue cushu, attraverso un'attenta selezione della terminologia derivata dall'antica tradizione scientifica cinese, risponda ad un interesse crescente da parte delle elite intellettuali cinesi nei confronti della scienza della visione, come pure nei confronti del rapporto tra visione, cognizione ed espressione dei sentimenti umani.
La diffusione delle conoscenze ottiche in Cina:il primato della visione nel Xingxue cushu (1623) di Giulio Aleni, SI / Corsi, Elisabetta. - STAMPA. - (2014), pp. 231-240.
La diffusione delle conoscenze ottiche in Cina:il primato della visione nel Xingxue cushu (1623) di Giulio Aleni, SI
CORSI, Elisabetta
2014
Abstract
Around the first half of the XVII century, the rich tradition of medieval optics was made known to China through one of the most comprehensive and well-structured texts on natural philosophical ever composed by Jesuit missionaries in Chinese: the Xingxue cushu 性學觕述 (A General Introduction to the Study of the Human Nature), by Giulio Aleni, SJ (1582-1649). Focusing on the sections describing the structure of the human eye and the phisiology of vision, this paper argues that the topics presented in the treatise, through a careful selection of terminology derived from the ancient Chinese tradition, respond to a growing interest by the intellectual élite towards visuality and the relationship between vision and cognition and the expression of human feelings.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.