The essay is focused on the design of the portal " Chiediloqui " performed by the Department of Communication and Social Research of the Sapienza University of Rome in collaboration with the Italian Institute of Health and Umbria-Todi Local Health Service, specialized in the treatment and prevention of eating disorders. The project involved the implementation of a multi-channel service direct to young people on two macro-areas: " sexuality and affection " ( sexually transmitted diseases and infertility ) ; "Eating and body image" ( eating disorders ) . The goals of the portal " Chiediloqui " were: provide clear and correct information on health; raise the awareness of young people on the prevention of sexually transmitted diseases and eating disorders ; inform the major risk behaviors in a clear manner, but without creating alarmism ; promote healthy lifestyles . Today it is indeed necessary to promote a profound change in welfare that points especially to the prevention and promotion of lifestyles " healthy " and "positive", offering to the users the choice and the tools to understand , handle and carry them out in more precise measurement and effectively according to their own needs, their own conditions and for their own needs . In order to strengthen this new welfare it is necessary to focus on the enhancement of human capital ( education, training) and social capital (networks, associations of citizens ) , addressing as a priority for young people.
Il saggio è focalizzato sull'ideazione del portale “Chiediloqui” svolto dal Dipartimento di Comunicazione e Ricerca Sociale della Sapienza, Università di Roma in collaborazione con l’Istituto Superiore di Sanità e la AUSL umbra di Todi, specializzata nella cura e prevenzione dei disturbi del comportamento alimentare. Il progetto ha previsto l’attivazione di un servizio multicanale rivolto ai giovani su due macrotemi: “sessualità ed affettività” (malattie sessualmente trasmissibili e infertilità); “corpo ed alimentazione” (disturbi del comportamento alimentare). Gli obiettivi del portale “Chiediloqui” sono stati : educare alla salute (fornire informazioni chiare e corrette sulla salute); accrescere la consapevolezza dei giovani sulla prevenzione delle malattie sessualmente trasmissibili e dei disturbi del comportamento alimentare; informare sui principali comportamenti a rischio in maniera chiara, ma senza creare allarmismi; promuovere gli stili di vita corretti. Oggi è infatti necessario promuovere un profondo cambiamento del welfare che punti soprattutto alla prevenzione e alla promozione di stili di vita “sani” e “positivi”, offendo agli utenti le possibilità di scelta e gli strumenti per comprenderle, maneggiarle ed effettuarle nella misura più corretta ed efficace in base ai propri bisogni, alle proprie condizioni e alle proprie necessità. Al fine di potenziare questo nuovo welfare è necessario puntare sul potenziamento del capitale umano (istruzione, formazione) e del capitale sociale (reti, associazioni di cittadini), rivolgendosi in maniera prioritaria ai giovani.
Parlare di salute con i giovani: il progetto Chiediloqui / Liuccio, Michaela. - STAMPA. - (2014), pp. 217-229.
Parlare di salute con i giovani: il progetto Chiediloqui
LIUCCIO, Michaela
2014
Abstract
The essay is focused on the design of the portal " Chiediloqui " performed by the Department of Communication and Social Research of the Sapienza University of Rome in collaboration with the Italian Institute of Health and Umbria-Todi Local Health Service, specialized in the treatment and prevention of eating disorders. The project involved the implementation of a multi-channel service direct to young people on two macro-areas: " sexuality and affection " ( sexually transmitted diseases and infertility ) ; "Eating and body image" ( eating disorders ) . The goals of the portal " Chiediloqui " were: provide clear and correct information on health; raise the awareness of young people on the prevention of sexually transmitted diseases and eating disorders ; inform the major risk behaviors in a clear manner, but without creating alarmism ; promote healthy lifestyles . Today it is indeed necessary to promote a profound change in welfare that points especially to the prevention and promotion of lifestyles " healthy " and "positive", offering to the users the choice and the tools to understand , handle and carry them out in more precise measurement and effectively according to their own needs, their own conditions and for their own needs . In order to strengthen this new welfare it is necessary to focus on the enhancement of human capital ( education, training) and social capital (networks, associations of citizens ) , addressing as a priority for young people.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.