The financial crisis , caused by the excessive growth of public debt, has already fallen, and very significantly decrease social spending . This causes the crisis service structures consolidated over time , which represented a clear point of reference for user groups particularly numerous . This, however, does not diminish the quantitative dimension of performance, it is intuitive that to happen, but it transforms the relationship between user and Social Services . This transformation operates in two analytical dimensions that are often mistaken and that, instead , it is necessary to distinguish clearly if you want to get to grips with the complexity of the crisis we are experiencing . In fact, the difficulty of the operators to provide appropriate responses with dwindling resources ( quantitative dimension ) , is added the fact that the user has a social demand that is structurally diverse and innovative ( qualitative dimension ) maybe instead of the traditional demands , for which the service appeared in more than adequate . These new needs arise just by the speed of the economic crisis , the worse employment prospects of most of the population , the climate of insecurity and risk in which it is to live a more than a majority of the population and , not least , by the low credibility that the institutions have a social and political framework that degrades and disintegrates gradually . From here a general crisis of Social Services which is more serious than it appears from the study of institutional data and the budgets of local authorities. A crisis is a crisis of motivation, proposal crisis , a crisis of credibility, systemic crisis
È ormai dimostrato che la crisi finanziaria, provocata dalla crescita eccessiva del debito pubblico, ha già diminuito, e diminuirà molto significativamente la spesa sociale, mandando in crisi strutture di servizio consolidate nel tempo, che rappresentavano un punto di riferimento chiaro per fasce di utenza particolarmente numerose. Ciò però non diminuisce soltanto la dimensione quantitativa delle prestazioni, com’è intuitivo che avvenga, ma trasforma il rapporto fra utente e Servizio Sociale. Questa trasformazione opera secondo due dimensioni analitiche che spesso vengono confuse e che, invece, occorre distinguere nettamente se si vuole venire a capo della complessità della crisi che stiamo vivendo. Infatti, alla difficoltà degli operatori di dare risposte adeguate con risorse decrescenti (dimensione quantitativa), si somma il fatto che l’utenza presenta una domanda sociale che è strutturalmente diversificata ed innovativa (dimensione qualitativa) magari trascurando richieste tradizionali, per le quali il servizio si presentava in termini più che adeguati. Queste nuove esigenze derivano proprio dall’incalzare della crisi economica, dalle peggiorate prospettive occupazionali di gran parte della popolazione, dal clima di insicurezza e di rischio in cui si trova a vivere una parte più che maggioritaria della popolazione e, non da ultimo, dalla modesta credibilità che le istituzioni hanno in un quadro sociale e politico che si degrada e si disgrega progressivamente. Da qui una generale crisi del Servizio Sociale che va ben al di là di quanto non emerga dallo studio dei dati istituzionali e dei bilanci degli enti territoriali. Una crisi che è crisi di motivazione, crisi di capacità di proposta, crisi di credibilità, crisi di sistema
Il modello reticolare come strumento di lavoro sociale / Nocifora, Vincenzo Francesco. - STAMPA. - (2013), pp. 77-100.
Il modello reticolare come strumento di lavoro sociale
NOCIFORA, Vincenzo Francesco
2013
Abstract
The financial crisis , caused by the excessive growth of public debt, has already fallen, and very significantly decrease social spending . This causes the crisis service structures consolidated over time , which represented a clear point of reference for user groups particularly numerous . This, however, does not diminish the quantitative dimension of performance, it is intuitive that to happen, but it transforms the relationship between user and Social Services . This transformation operates in two analytical dimensions that are often mistaken and that, instead , it is necessary to distinguish clearly if you want to get to grips with the complexity of the crisis we are experiencing . In fact, the difficulty of the operators to provide appropriate responses with dwindling resources ( quantitative dimension ) , is added the fact that the user has a social demand that is structurally diverse and innovative ( qualitative dimension ) maybe instead of the traditional demands , for which the service appeared in more than adequate . These new needs arise just by the speed of the economic crisis , the worse employment prospects of most of the population , the climate of insecurity and risk in which it is to live a more than a majority of the population and , not least , by the low credibility that the institutions have a social and political framework that degrades and disintegrates gradually . From here a general crisis of Social Services which is more serious than it appears from the study of institutional data and the budgets of local authorities. A crisis is a crisis of motivation, proposal crisis , a crisis of credibility, systemic crisisI documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.