In the modernist period of the early twentieth century – a time of intense experimentation and radical transformations in literature – two phenomena stand out particularly clearly. Firstly, a widespread and deepening reflection on the privileged moment of intuitive knowledge – the Joycean epiphany – and secondly, a profound transformation in the short story, accompanied by its unstoppable rise up the literary hierarchy. These two phenomena led to the unprecedented centrality of the moment and of the fragment. Is there a connection between them? And if so, is it relevant for understanding the revolution of forms in this intensely creative period? This book aims to develop an interpretative hypothesis that will help to find answers to these questions.
Nel periodo di intensa sperimentazione, di riconfigurazione radicale di tutto il panorama letterario che fu il modernismo primo-novecentesco, due fenomeni si profilano in modo particolarmente evidente. Per un verso, una diffusa e approfondita riflessione sui momenti privilegiati di conoscenza intuitiva, le joyciane epifanie; per altro verso, una metamorfosi profonda, accompagnata da un’inarrestabile ascesa nella gerarchia dei generi letterari, del racconto breve in prosa, la short story. Colpisce la centralità senza precedenti dell’istante e del frammento. Esiste una connessione tra i due? E, se esiste, è rilevante per comprendere la rivoluzione delle forme che segnò quella stagione creativa? Il libro si propone di tracciare un’ipotesi interpretativa che possa contribuire a rispondere a queste domande.
L'istante e il frammento. Estetica del racconto nel primo Novecento / Talarico, Laura. - STAMPA. - (2012).
L'istante e il frammento. Estetica del racconto nel primo Novecento
TALARICO, Laura
2012
Abstract
In the modernist period of the early twentieth century – a time of intense experimentation and radical transformations in literature – two phenomena stand out particularly clearly. Firstly, a widespread and deepening reflection on the privileged moment of intuitive knowledge – the Joycean epiphany – and secondly, a profound transformation in the short story, accompanied by its unstoppable rise up the literary hierarchy. These two phenomena led to the unprecedented centrality of the moment and of the fragment. Is there a connection between them? And if so, is it relevant for understanding the revolution of forms in this intensely creative period? This book aims to develop an interpretative hypothesis that will help to find answers to these questions.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.