This chapter provides an analysis of the different markets of popular music in Italy, focusing both the most significant changes of the last decade and the peculiarities with respect to the international context. The markets considered include the final consumption of recorded music (in physical and digital formats), licensing and intermediate consumption of recorded music, live performances, rights management and the areas referred to as "new business" (endorsements, product placement, merchandising ), and also crowdfunding. The analysis combines the economic and industrial perspectives with the sociological one concerning consumer behaviors.

Il capitolo fornisce un’analisi dei diversi mercati delle popular music in Italia, focalizzandone i mutamenti più significativi degli ultimi dieci anni e le peculiarità rispetto al contesto internazionale. I mercati considerati includono il consumo finale di musica registrata (nei formati fisici e digitali), il licensing e consumo intermedio di musica registrata, le performance dal vivo, il rights management e le aree denominate “new business” (endorsements, product placement, merchandising), fino al crowdfunding. L’analisi coniuga il punto di vista economico e industriale a quello sociologico inerente pratiche e comportamenti di consumo.

Music economies and markets in Italy / D'Amato, Francesco. - STAMPA. - (2013), pp. 72-81. [10.4324/9780203157527].

Music economies and markets in Italy

D'AMATO, Francesco
2013

Abstract

This chapter provides an analysis of the different markets of popular music in Italy, focusing both the most significant changes of the last decade and the peculiarities with respect to the international context. The markets considered include the final consumption of recorded music (in physical and digital formats), licensing and intermediate consumption of recorded music, live performances, rights management and the areas referred to as "new business" (endorsements, product placement, merchandising ), and also crowdfunding. The analysis combines the economic and industrial perspectives with the sociological one concerning consumer behaviors.
2013
Made in Italy: Studies in Popular Music
9780415899765
Il capitolo fornisce un’analisi dei diversi mercati delle popular music in Italia, focalizzandone i mutamenti più significativi degli ultimi dieci anni e le peculiarità rispetto al contesto internazionale. I mercati considerati includono il consumo finale di musica registrata (nei formati fisici e digitali), il licensing e consumo intermedio di musica registrata, le performance dal vivo, il rights management e le aree denominate “new business” (endorsements, product placement, merchandising), fino al crowdfunding. L’analisi coniuga il punto di vista economico e industriale a quello sociologico inerente pratiche e comportamenti di consumo.
Industria Musicale; Mercati Musicali; Industrie Creative; Produzione Culturale
02 Pubblicazione su volume::02a Capitolo o Articolo
Music economies and markets in Italy / D'Amato, Francesco. - STAMPA. - (2013), pp. 72-81. [10.4324/9780203157527].
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