Since hedonic products have been firstly defined as the ones that tend strongly to evoke heightened levels of fantasies, feelings, and fun their role in driving consumers’ behaviors have been widely investigated. Our attention, in thie work is devoted to individual fantasy and, having identified five possible interpretations of individual fantasy, used in the literature of psychology and consumer behavior, we explore the role that one of these interpretations - the fantasy proneness of individuals - plays in hedonistic consumption. Through two experimental studies conducted in the laboratory we demonstrates: (1) that the individual fantasy can be effectively induced in the consumers (Study 1), and (2) that such stimulation is also effective
Il postmodernismo impone anche al Marketing di prendere in considerazione gli aspetti più irrazionali del consumo. Tra questi vi è la fantasia. Dopo aver identificato cinque possibili interpretazioni della fantasia individuale, utilizzate nella letteratura di psicologia e di consumer behavior, si approfondisce il ruolo che una di queste interpretazioni – l’orientamento alla fantasia degli individui – svolge nel consumo edonistico. Attraverso due Studi sperimentali condotti in laboratorio si dimostra: (1) che la fantasia individuale può essere efficacemente indotta nei consumatori (Studio 1), e (2) che tale stimolazione è anche efficace risultando in un significativo aumento dell’atteggiamento e dell’intenzione di guardare il film (Studio 2). Infine, sono tracciate le principali implicazioni teoriche e manageriali
IL RUOLO DELLA FANTASIA INDIVIDUALE NEI PROCESSI DI CONSUMO / Addis, M.; Miniero, G.; Ricotta, Francesco. - ELETTRONICO. - (2012), pp. 115-132.
IL RUOLO DELLA FANTASIA INDIVIDUALE NEI PROCESSI DI CONSUMO
RICOTTA, Francesco
2012
Abstract
Since hedonic products have been firstly defined as the ones that tend strongly to evoke heightened levels of fantasies, feelings, and fun their role in driving consumers’ behaviors have been widely investigated. Our attention, in thie work is devoted to individual fantasy and, having identified five possible interpretations of individual fantasy, used in the literature of psychology and consumer behavior, we explore the role that one of these interpretations - the fantasy proneness of individuals - plays in hedonistic consumption. Through two experimental studies conducted in the laboratory we demonstrates: (1) that the individual fantasy can be effectively induced in the consumers (Study 1), and (2) that such stimulation is also effectiveI documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.