The author examines the provision that governs the vote of the Council in the adoption of measures relating to the Common Foreign and Security policy of the Union. It confirms the exclusive power of the Council and the general rule of unanimity for the non-procedural issues, introducing however some tools that should facilitate the adoption of measures in the second pillar. The unanimity vote is tempered by the possibility of simple abstention and constructive abstention. The qualified majority vote is limited to decisions relating to measures previously adopted by unanimity, and is potentially reduced in its practical application by the possibility that Member States oppose it in the name of important and stated reasons of national policy.
L’autore esamina la norma che disciplina la votazione del Consiglio nell’adozione di atti relativi alla politica estera e di sicurezza comune dell’Unione. Se conferma il potere esclusivo del Consiglio e la regola generale del voto all’unanimità per le questioni non procedurali, si introducono alcuni strumenti atti a facilitare l’adozione di misure nel secondo pilastro. Per quanto riguarda il voto all’unanimità, questo è temperato dalla previsione di una astensione semplice e dall’astensione costruttiva. Tuttavia, tali meccanismi tesi a facilitare il raggiungimento dell’unanimità presentano anche alcune criticità. Per quanto riguarda il voto a maggioranza qualificata, questo risulta limitato ai casi di decisioni relative ad atti precedentemente adottati all’unanimità e potenzialmente ridotto nella sua concreta applicazione dalla possibile opposizione da parte degli Stati membri in nome di specificati e importanti motivi di politica nazionale.
Articolo 23 TUE / Bonafe', BEATRICE ILARIA. - STAMPA. - (2004), pp. 90-94.
Articolo 23 TUE
BONAFE', BEATRICE ILARIA
2004
Abstract
The author examines the provision that governs the vote of the Council in the adoption of measures relating to the Common Foreign and Security policy of the Union. It confirms the exclusive power of the Council and the general rule of unanimity for the non-procedural issues, introducing however some tools that should facilitate the adoption of measures in the second pillar. The unanimity vote is tempered by the possibility of simple abstention and constructive abstention. The qualified majority vote is limited to decisions relating to measures previously adopted by unanimity, and is potentially reduced in its practical application by the possibility that Member States oppose it in the name of important and stated reasons of national policy.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.