The traditional idea of "project" , a product of culture and society, "modern" , so full of meaning and ambiguity , is to deconstruct . The central theme of the book is that of design as a process not only technical, but also social , cultural and political . Starting from a critical reading of the traditional views and developing an interdisciplinary approach , the text analyzes the design from the point of view of living and relationship with daily life , the relationship with the becoming urban and social practices , with the size action and conflict, with urban cultures and real processes of transformation of the city , discussing the different characters of the processes and policies , the role of time and the sense of the institutions, the construction of contexts of interaction design and learning collective . There is a clear separation between the project and the act of living, and a gradual expropriation of design skills and creative capacity of the population , so much attention is paid to the relationship between practice and urban design . The critical reading and the overall theme of participation is also accompanied by a reference to experiences in the field.
L’idea tradizionale di “progetto”, prodotto della cultura e della società “moderne”, così carico di significati e ambiguità, è da decostruire. Il tema centrale del volume è quello della progettazione intesa come processo non solo tecnico, ma anche sociale, culturale e politico. A partire da una lettura critica delle visioni tradizionali e sviluppando un approccio interdisciplinare, il testo analizza la progettazione dal punto di vista dell’abitare e del rapporto con la vita quotidiana, del rapporto con il divenire urbano e con le pratiche sociali, con la dimensione dell’azione e con il conflitto, con le culture urbane e i processi reali di trasformazione della città, discutendo i diversi caratteri dei processi e delle politiche, il ruolo del tempo e il senso delle istituzioni, la costruzione di contesti di interazione progettuale e di apprendimento collettivo. Vi è una separazione netta tra il progetto e l’atto di abitare, e un progressiva espropriazione della capacità progettuale e della capacità creativa degli abitanti; molta attenzione è quindi rivolta al rapporto tra pratiche urbane e progettazione. La rilettura critica e complessiva del tema della partecipazione viene inoltre accompagnata dal riferimento ad esperienze sul campo. Fanno parte integrante del testo alcuni contributi specifici di Alessia Ferretti, Margherita Pisano e Monica Postiglione.
Progettualità dell'agire urbano. Processi e pratiche urbane / Cellamare, Carlo. - STAMPA. - (2011).
Progettualità dell'agire urbano. Processi e pratiche urbane
CELLAMARE, Carlo
2011
Abstract
The traditional idea of "project" , a product of culture and society, "modern" , so full of meaning and ambiguity , is to deconstruct . The central theme of the book is that of design as a process not only technical, but also social , cultural and political . Starting from a critical reading of the traditional views and developing an interdisciplinary approach , the text analyzes the design from the point of view of living and relationship with daily life , the relationship with the becoming urban and social practices , with the size action and conflict, with urban cultures and real processes of transformation of the city , discussing the different characters of the processes and policies , the role of time and the sense of the institutions, the construction of contexts of interaction design and learning collective . There is a clear separation between the project and the act of living, and a gradual expropriation of design skills and creative capacity of the population , so much attention is paid to the relationship between practice and urban design . The critical reading and the overall theme of participation is also accompanied by a reference to experiences in the field.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.