The first step of the reasearch "Business and Gaming" involved a survey of Italian and international social network sites (SNS) which use online gaming to promote products, services and brands, raise funds and recruit staff. The purpose of this phase is to identify those SNSs, as defined by danah boyd and Nicole Ellison (2007), that contain online games (excluding web-based casinos and gambling) and where the dual network and gaming dimensions are both functional in marketing, fundraising and recruitment. Analysis of over 2400 sites identified certain development stages in the use of network technologies for marketing, fundraising and recruitment and three case studies were selected, one for each area of interest.
Il censimento effettuato nella ricerca Business e Gaming, relativo ai punti di contatto tra marketing, gaming e social network, ha rilevato una forte connessione tra gli ambiti considerati e le tecnologie di rete, anche se gli elementi comuni specifici sono numerosi, eterogenei e non sempre del tutto pertinenti con i fini dell’indagine. A proposito della dimensione dei network sociali in relazione al marketing, lo scenario è segnato da alcune tendenze quali: la presenza, all’interno di un gran numero di social network, di pagine personali e gruppi volti a pubblicizzare un prodotto, un brand, un evento o un servizio; la nascita di social network dedicati in modo specifico al mondo dei consumi e della pubblicità, che promuovono brand e prodotti, tramite modalità innovative, o coinvolgono gli utenti in un processo di produzione collettiva o competitiva di advertising o informazione; la diffusione di social network dedicati a nicchie di consumo o a target specifici; la contaminazione tra social network e mondi virtuali. A proposito della dimensione del gioco online, invece, il panorama del marketing è caratterizzato da un connubio quasi perfetto tra pubblicità e videogames, caratterizzato dalla disseminazione di formati come quello degli advergame, dell’in-game advertising, degli Alternate Reality Game o dei tube game, ma anche la generale ibridazione di canali e narrazioni mediali, sovrapposti e contaminati con l’obiettivo di promuovere prodotti e servizi in una prassi di integrazione della comunicazione.
Social networking, gaming e marketing / F., Cardia; Panarese, Paola. - STAMPA. - (2010), pp. 8-31.
Social networking, gaming e marketing
PANARESE, Paola
2010
Abstract
The first step of the reasearch "Business and Gaming" involved a survey of Italian and international social network sites (SNS) which use online gaming to promote products, services and brands, raise funds and recruit staff. The purpose of this phase is to identify those SNSs, as defined by danah boyd and Nicole Ellison (2007), that contain online games (excluding web-based casinos and gambling) and where the dual network and gaming dimensions are both functional in marketing, fundraising and recruitment. Analysis of over 2400 sites identified certain development stages in the use of network technologies for marketing, fundraising and recruitment and three case studies were selected, one for each area of interest.File | Dimensione | Formato | |
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