This paper analyzes the issue of the organization of the business system, in terms of the network of relationships and transformations, by jointly using the metaphor of self-production of living systems (Maturana and Varela 1980), and social systems (Luhamann 1989) and the interactive organization of human communication (Watzlawick et al., 1971). The work is divided into 4 parts: the first presents the theoretical paradigms that epistemology is informed about the creation of the value at the base of the monograph. The second extends to social systems, such as businesses, theoretical paradigms presented in the first part. The third shows the various configurations of value, defined from the observations on the enterprise system / database and a view of the different portarori of interest (customers, employees, shareholders, etc.). The fourth part contains the reflections (almost) final on the issue analyzed.
Il lavoro analizza il tema dell'organizzazione del sistema impresa, in termini di rete di relazioni e trasformazioni, utilizzando congiuntamente la metafora dell'auto-produzione dei sistemi viventi (Maturana e Varela 1980), e dei sistemi sociali (Luhamann 1989) e quella dell'organizzazione interattiva della comunicazione umana (Watzlawick et al. 1971). Il lavoro è strutturato in 4 parti: la prima presenta i paradigmi teorici cui è informata l'epistemologia sulla Creazione del valore alla base della monografia. La seconda estende ai sistemi sociali, quali le imprese, i paradigmi teorici presentati nella prima parte. La terza presenta le diverse configurazioni del Valore, definite a partire dalle osservazioni sul sistema impresa/banca e nell'ottica dei diversi portarori di interesse (clienti, dipendenti, azionisti, ecc). La quarta parte riporta delle riflessioni (quasi) conclusive sulla tematica analizzata.
Le immagini della creazione del valore di impresa... e aneddoti bancari / Vincenzini, Maurizio; Porretta, Pasqualina. - STAMPA. - (2004), pp. 91-350.
Le immagini della creazione del valore di impresa... e aneddoti bancari
VINCENZINI, MAURIZIO;PORRETTA, Pasqualina
2004
Abstract
This paper analyzes the issue of the organization of the business system, in terms of the network of relationships and transformations, by jointly using the metaphor of self-production of living systems (Maturana and Varela 1980), and social systems (Luhamann 1989) and the interactive organization of human communication (Watzlawick et al., 1971). The work is divided into 4 parts: the first presents the theoretical paradigms that epistemology is informed about the creation of the value at the base of the monograph. The second extends to social systems, such as businesses, theoretical paradigms presented in the first part. The third shows the various configurations of value, defined from the observations on the enterprise system / database and a view of the different portarori of interest (customers, employees, shareholders, etc.). The fourth part contains the reflections (almost) final on the issue analyzed.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.