La tesi di questo saggio è che ciò che caratterizza il “nuovo pensiero” di Franz Rosenzweig è il linguaggio. A partire da qui viene capovolto, seguendo la lezione di Humboldt, il rapporto tradizionale tra logica e grammatica. Perciò la grammatica del parlare è non solo il punto di partenza, ma la struttura della Stella della redenzione. Il saggio delinea la genealogia dei pronomi, dall’io al tu, fino al messianico “noi tutti” (Wir-Alle), seguendone le implicazione filosofiche, linguistiche e teologiche nei tre grandi commenti di Bereshit, del Cantico dei cantici e del salmo 115. This essay tries to delineate the genealogy of the pronoun »we« in the philosophy of Franz Rosenzweig. In this context it considers the often ignored connection between the »new thinking« and the German philosophy of language, which goes back to Hamann, Herder, and above all to Humboldt. In fact, it is surprising that a detailed study on the importance that Humboldt has for Rosenzweig is still missing. This essay tries to remedy this lack through the interpretation of the paradoxical concept of »dual« which Humboldt develops in his famous treatise Über den Dualis of 1827. For Humboldt, as well as for Rosenzweig, the »we« doesn’t arise from the plural, but from the »dual«, i. e., from the duality of the I and the you which characterizes the dialogue. According to Rosenzweig, the dual introduces the sign of the personal singularity into the plural which otherwise would be impersonal. Where the trace of the dual is canceled, and thus the trace of the you, the plural threatens to become a totality, a totalitarian we.
Der Dual der Erlösung. Zur Genealogie des Wir bei Rosenzweig / DI CESARE, Donatella. - STAMPA. - 5(2010), pp. 129-140.
Der Dual der Erlösung. Zur Genealogie des Wir bei Rosenzweig
DI CESARE, Donatella
2010
Abstract
La tesi di questo saggio è che ciò che caratterizza il “nuovo pensiero” di Franz Rosenzweig è il linguaggio. A partire da qui viene capovolto, seguendo la lezione di Humboldt, il rapporto tradizionale tra logica e grammatica. Perciò la grammatica del parlare è non solo il punto di partenza, ma la struttura della Stella della redenzione. Il saggio delinea la genealogia dei pronomi, dall’io al tu, fino al messianico “noi tutti” (Wir-Alle), seguendone le implicazione filosofiche, linguistiche e teologiche nei tre grandi commenti di Bereshit, del Cantico dei cantici e del salmo 115. This essay tries to delineate the genealogy of the pronoun »we« in the philosophy of Franz Rosenzweig. In this context it considers the often ignored connection between the »new thinking« and the German philosophy of language, which goes back to Hamann, Herder, and above all to Humboldt. In fact, it is surprising that a detailed study on the importance that Humboldt has for Rosenzweig is still missing. This essay tries to remedy this lack through the interpretation of the paradoxical concept of »dual« which Humboldt develops in his famous treatise Über den Dualis of 1827. For Humboldt, as well as for Rosenzweig, the »we« doesn’t arise from the plural, but from the »dual«, i. e., from the duality of the I and the you which characterizes the dialogue. According to Rosenzweig, the dual introduces the sign of the personal singularity into the plural which otherwise would be impersonal. Where the trace of the dual is canceled, and thus the trace of the you, the plural threatens to become a totality, a totalitarian we.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.