This paper deals with the planning and execution of and alterations to the Grotto of the Pines at the Château de Fontainebleau, discussing the role of the patron and of the artists to whom the structure has hitherto been attributed (Primaticcio, Serlio and Vignola). Study of the facade reveals the influence of the statues in the Belvedere and other Roman collections, copied and then cast in bronze by Primaticcio and Vignola, pointing to an attribution to Primaticcio.
Il saggio affronta la realizzazione della Grotte des Pins nel castello di Fontainebleau, dai progetti, all'esecuzione alle modifiche subite dal XVI secolo a oggi, discutendo il ruolo del committente, Francesco I, e degli artisti cui finora è stato attribuito l'edificio (Primaticcio, Serlio, Vignola). Lo studio dettagliato della fabbricaa evidenzia come modello per la decorazione della facciata alcune statue della collezione papale del Belvedere e di altre collezioni romane, facenti parte di quelle copiate e poi gettate in bronzo da Primaticcio e Vignola negli stessi anni in cui veniva costruita la grotta, contribuendo a far convergere su Primaticcio le ipotesi attributive.
La grotte des Pins à Fontainebleau : suggestions italiennes et interprétations françaises / Bardati, Flaminia. - STAMPA. - (2006), pp. 261-274.
La grotte des Pins à Fontainebleau : suggestions italiennes et interprétations françaises
BARDATI, Flaminia
2006
Abstract
This paper deals with the planning and execution of and alterations to the Grotto of the Pines at the Château de Fontainebleau, discussing the role of the patron and of the artists to whom the structure has hitherto been attributed (Primaticcio, Serlio and Vignola). Study of the facade reveals the influence of the statues in the Belvedere and other Roman collections, copied and then cast in bronze by Primaticcio and Vignola, pointing to an attribution to Primaticcio.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.