Arachne Publishing, Series "Papers of the Department of Research and Innovation Society," Sapienza "University of Rome," Rome.This paper aims to analyze the issue of equal opportunities in education in a comparative perspective, using international data (OECD - PISA ). In the first part there is a description of the policy change in the field of education with respect to the stability of the impact of background familiaresulle skills and school careers of students. It is then presented a theoretical proposal that will be tested in the following paragraphs - the hypothesis of multiple contingencies. In the second part siesaminare the three main measures of equity in education: inter-individual differences, cross-industry, and the minimum threshold. In the third part we try to explain, in agreement with the hypothesis, the Italian singularity and therefore the reasons that make the Italian educational system at the same time ineffective and unfair.
Aracne Editrice, Serie “Quaderni di Ricerca del Dipartimento Innovazione e Società, “Sapienza” Università di Roma”, Roma. Questo lavoro si propone di analizzare la questione delle pari opportunità nell'istruzione in una prospettiva comparata, utilizzando dati internazionali (OCSE - PISA). Nella prima parte vi è una descrizione del policy change in campo educativo rispetto alla stabilità dell'impatto del background familiare sulle competenze e le carriere scolastiche degli studenti. Successivamente viene presentata una proposta teorica che sarà testata nei paragrafi seguenti - l'ipotesi di contingenze multiple. Nella seconda parte si esaminare le tre misure principali di equità in materia di istruzione: differenze inter-individuali, intercategoriali, e la soglia minima. Nella terza parte si cerca di spiegare, in accordo con le ipotesi di partenza, la singolarità italiana e quindi i motivi che rendono il sistema di istruzione italiano allo stesso tempo inefficace e iniquo.
Performance e disuguaglianze nei sistemi educativi europei. Un tentativo di spiegazione del «caso» italiano / Giancola, Orazio. - STAMPA. - (2010), pp. 1-44.
Performance e disuguaglianze nei sistemi educativi europei. Un tentativo di spiegazione del «caso» italiano
GIANCOLA, ORAZIO
2010
Abstract
Arachne Publishing, Series "Papers of the Department of Research and Innovation Society," Sapienza "University of Rome," Rome.This paper aims to analyze the issue of equal opportunities in education in a comparative perspective, using international data (OECD - PISA ). In the first part there is a description of the policy change in the field of education with respect to the stability of the impact of background familiaresulle skills and school careers of students. It is then presented a theoretical proposal that will be tested in the following paragraphs - the hypothesis of multiple contingencies. In the second part siesaminare the three main measures of equity in education: inter-individual differences, cross-industry, and the minimum threshold. In the third part we try to explain, in agreement with the hypothesis, the Italian singularity and therefore the reasons that make the Italian educational system at the same time ineffective and unfair.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.